Ved hjælp af remarketing kan du målrettet arbejde på at få de søgende eller de tabte kunders opmærksomhed, så der er større chance for, at de gennemfører et køb hos dig. Du kan simpelthen genvække dine kunders interesse for din virksomhed og produkter, når deres interesseniveau er på sit højeste = når de lige har besøgt din hjemmeside eller webshop.
Derfor får du her en guide til, hvordan du opsætter remarketing på Facebook og fem målgrupper, som du bør overveje at benytte.
Opsætning af remarketing på Facebook
Indsæt pixel til tracking på dit website.
Du skal have indsat en Facebook pixel på dit website, så Facebook kan spore, hvem der besøger dit site:
- Gå til Ads Manager.
- Vælg ’Pixels’ under ’aktiver’ (se nedenstående billede).
- Opret eller find din ’Pixel Base Code’.
- Koden kopieres og indsættes derefter i dit websites header code eller via Google Tag Manager, hvis du benytter det. Du kan se instrukser i Ads Manager.
- Når koden er implementeret, er du klar til at oprette din første remarketing målgruppe.
Opret remarketing-målgruppe baseret på websitetrafik
- Vælg ’Målgrupper’ under ’aktiver’ i Ads Manager.
- Klik ’Opret målgruppe’ -> vælg ’Brugerdefineret målgruppe’ -> vælg ’Websitetrafik’.
- Sæt regler for din målgruppe og klik ’opret målgruppe’.
- Målgruppen vil herefter blive genereret.
OBS: Bemærk at der kan gå lidt tid, før din målgruppe er ”talt op”. Dvs. du kan som udgangspunkt få en besked om, at målgruppen er for lille og dermed ikke kan bruges. Vent et par timer, så bør den have talt målgruppen op.
Få sat din remarketing pixel op og opret dine remarketing målgrupper så hurtigt som muligt, så de kan registrere trafik på dit website.
For at oprette en remarketing annonce
- Nu skal du blot oprette en alm. annonce i Power Editor og vælge din nye remarketing målgruppe i dit annoncesæt.
- … og så er du i gang!
5 målgrupper, du skal benytte
1. Facebook engagement
Lad os starte med at kigge på den mest oplagte målgruppe, nemlig folk som har interageret med dine Facebookprofiler. Denne målgruppe er vigtig, fordi folk i forvejen følger dig eller på anden vis har interageret med indholdet på dine sider.
Målgrupperne kan anses på forskellige måder i din markedsføring:
- Du kan udnytte målgrupperne i en dybere funnel for at targetere de personer, der allerede har vist interesse for dig og dine produkter eller ydelser.
- Du kan bruge din markedsføring til at fylde disse målgrupper op og modne dem, så de senere er købeklare.
Hvis vi dykker dybere ned i hvilke former for interaktion, vi særligt lægger fokus på, så lad os starte med overordnet interaktion.
Interaktion med Facebookside er en simpel målgruppe, hvor brugeren blot skal have interageret med din side. Det kan være et like, en kommentar, eller at de blot har besøgt din side. Som alle andre målgrupper på Facebook, kan du vælge perioden, hvori interaktionen lå. Medmindre du vil have genaktiveret virkelig gamle “potentielle kunder”, skal perioden heller ikke være på meget mere end tre måneder. Des tættere på sidste interaktion, des tydeligere er dit brand og profil også i forbrugernes bevidsthed.
Et andet meget vigtigt målgruppesegment inden for interaktion på selve Metas platforme er interaktionen med dine videoer. Man kan nemlig målrette folk, som allerede har set et vist antal sekunder eller en vis procentdel af videoen. Igen er det vigtigt, at man tænker over formålet med sine remarketing kampagner, da man også her skal overveje folks niveau af interesse for dit brand/video. Der er nemlig stor forskel på, hvor interesseret en bruger har været, hvis de har set hele din video imod at have set 3 sekunder af en to minutter lang video.
Disse målgrupper er oplagte at bruge til at skabe konverteringer. F.eks. subscribers til dit nyhedsbrev, direkte salg, download af whitepaper eller til brug i dine øvrige mid-funnel kampagner, da niveauet af interesse simpelthen allerede er højere end ved en bred målretning.
2. Kundelister
Dem, som allerede har købt fra dig, kan i mange tilfælde være oplagte at forsøge at lave et opsalg til. Det kan være relaterede produkter eller måske opgradering af det, som de allerede har købt.
Nogle CRM-systemer og webshops kan integreres direkte med Facebook og generere disse lister automatisk. Har du ikke sådan et system, må du gøre det manuelt ved at downloade din kundeliste og uploade den til Facebook. Inkluder både email og telefonnummer på disse lister for det mest optimale dataset.
Der er også her nogle forskellige målgrupper, du kan overveje. For eksempel dem, som har købt fra dig indenfor de sidste 200 dage, og måske også dem, som har købt inden for de sidste 30 dage. Dermed kan du bruge den sidstnævnte målgruppe som ekskluderingsmålgruppe, så du ikke irriterer dem, der lige har handlet med dig.
Du kan også vælge at lave målgrupper baseret på bestemte kategorier, som kunder har købt fra. Men lov mig, at du er opmærksom på ikke at lave dine målgrupper for små. Så har Facebook ikke nok at arbejde med.
Nøjagtig som med dine kundelister kan du uploade din mailingliste til Facebook og gøre denne til en målgruppe.
Det, du skal være opmærksom på her, er, at dem på din mailingliste måske er i et andet stadie end dem på din kundeliste. Mange af disse har måske ikke købt fra dig endnu, og derfor vil du i mange tilfælde benytte denne målgruppe på en anden måde, end du bruger dine kundelister.
Typisk vil du bruge den højere oppe i din funnel, hvor du ikke nødvendigvis pusher produkter, men mere budskaber og værdisæt.
3. Lookalike målgrupper
Nu har vi snakket lidt om kundelister og de segmenter det indebærer, men man kan faktisk udnytte disse i endnu højere grad og et helt andet sted i din marketing funnel.
Udover remarketing kan upload af kundelister være ekstremt effektive til det, der hedder lookalike målgrupper. Her kan du gå ind og fortælle, at Facebook f.eks. skal finde frem til den ene procent af Facebooks brugere, der minder mest om dine kunder ud fra din kundeliste. Her vil du opleve, at Facebook går ind og genererer en datadrevet målgruppe, der i de fleste tilfælde er stærkere end dine andre demografiske, interesse- og adfærdsbaserede målgrupper.
Det betyder helt konkret, at du tager alle dine kunder eller nyhedsbrevsmodtagere og laver en lookalike målgruppe ud fra dem, så du kan målrette alle dem, der ligner dine kunder/nyhedsbrevsmodtagere. Disse lookalike målgrupper er særdeles effektive, når det drejer sig om at få flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev, eller når man bruger dem i sin top-funnel ift. at skaffe nye kunderejser.
Nu tænker den skarpe marketingsansvarlige nok: Men hov, det er vel egentlig ikke remarketing?
Det har du også helt ret i, dog baseres dataen gerne på et ekstremt relevant grundlag og i sammenhæng med din remarketing, bør disse målgrupper anvendes, så du rammer et bredere spektrum i din marketing funnel.
Derfor synes jeg, at du skulle have tippet alligevel – selvom det egentlig ikke er remarketing.
4. Lagt i kurv, men ikke købt
Noget af det første, vi gør i et e-commerce samarbejde, er at tjekke, om vi målretter dem, der er længst henne i beslutningsprocessen – og som overskriften hentyder til, er det de personer, som har lagt i kurv, men af en eller anden årsag har ombestemt sig og derfor ikke har købt.
Der kan være flere grunde til, at personer efterlader produktet i kurven uden at købe, men skal vi så ikke lige minde dem om, at de faktisk viste interesse i dit produkt? Dette må anses for at være en essentiel del af et e-commerce setup, der har til formål at skabe salg og plukke de der lavthængende frugter, som alle marketingfolk går og snakker om.
Man kan faktisk i Facebook selv kombinere, hvordan ens produktspecifikke målretning skal fungere. Det indebærer f.eks. en målretning, der hedder “Set eller tilføjet til indkøbsvognen, men ikke købt” eller have fokus på mersalg, hvor man kan “promovere en produktkategori til folk, der har købt en anden type produkter hos dig”.
Hertil kan man ovenikøbet selv justere, hvor mange antal dage siden personerne skulle have lagt produkterne i kurven eller blot set produktet. Det gode ved denne type annoncering er, at du selv kan bestemme hvilke produkter, du vil vise. Det vil sige, at hvis de har lagt et specifikt produkt i kurven, kan du vælge præcis det produkt, der skal vises i forbrugernes Facebook feed.
Det bliver ikke meget mere salgsrelevant!
5. Besøgende på din hjemmeside
En sidste målgruppe, som før IOS14 var ekstremt relevant, var målretningen af dine besøgende på hjemmesiden. Alle brugere, der besøger dit website, har i en eller anden forstand et incitament for at være længere henne i købsprocessen end en ukendt person, der aldrig har set dig og din virksomhed før. Du har haft mulighed for at påvirke personen tidligere, og de har måske endda været inde på specifikke produktsider.
Når man målretter besøgende på hjemmesiden, fungerer det på samme måde som med de fleste andre målretninger, nemlig at man kan gå et bestemt antal dage tilbage ift. deres interaktion. Man kan faktisk gå et helt år tilbage! Dog er det ikke altid lige relevant at målrette dem, der interagerede med dig for 365 dage siden. Derfor skal man igen danne synergi mellem målretningen og dine kampagners fokus. Hvis du f.eks. vil drive salg, er det ikke sikkert, at dem, som interagerede med dig for 300 dage siden, er lige så relevante som dem, der interagerede med dig de sidste 30 dage.
Man kan derfor udnytte sin data på hjemmesiden til at danne målgrupper på Facebook og derigennem skabe interesse, behov og handling.
Dog skal det nævnes, at man efter IOS14 mistede en del data, grundet en række privacy tiltag fra Apple. Det betyder helt overordnet, at dataen inde på hjemmesiden bliver begrænset, når man skal målrette via facebook. Det anbefales derfor, at man i denne type målretning vurderer, om der er data nok til at danne grundlag for brug af annoncekroner.
Har du brug for hjælp?
Hvis du har spørgsmål, eller har brug for hjælp til at komme i gang med opsætningen af remarketing og annoncering, kan du kontakte os her for en uforpligtende snak.