Den 7. december 2015 blev der postet et opslag på MammaShops Facebook-side. Det var der egentlig ikke noget nyt i, da MammaShop næsten dagligt poster opslag på Facebook.
Men netop dette opslag skulle vise sig at blive lidt af et viralt hit, som florerede aktivt i en uges tid, og i denne relativt korte tidsperiode nåede det ud til 615.000 mennesker, blev delt mere end 5.000 gange og fik mere end 3.000 personer til at kommentere opslaget.
Men hvad betyder det egentlig, når et opslag går viralt og opnår så høj organisk reach? Hvor meget arbejde ligger der bag, og hvilken effekt kan det have på længere sigt? Vi gør status over MammaShops virale opslag og ser nærmere på den egentlige værdi og det potentiale, det har skabt for MammaShop.dk.
Hvorfor gik opslaget viralt?
Der findes ingen endelig opskrift på, hvordan du skaber et viralt opslag – men hvad er det så, der får folk til at dele et opslag som dette igen og igen?
For at svare på dette har vi reflekteret over de indholdselementer i opslaget, som kan have indflydelse på opslagets popularitet:
- Kan overføres direkte til modtagerens eget liv – at dele opslaget er som at sige ”det her handler om mig”
- ”Kønnenes evige kamp”
- Let at dele og grine af – med hinanden
- Mange børnefamilier kan relatere til det
- Andre er direkte uenige – de kommenterer også
Værdien af opslaget
Som ejer af MammaShop.dk og ansvarlig for webshoppens markedsføring, har vi fulgt opslagets virale liv tæt, siden det blev postet den 7. december. Se hvilke resultater opslaget frem til nu har opnået, og hvad de betyder for hhv. MammaShops Facebookside og forretningen generelt:
- Reach: 615.000
- Likes: 21.700
- Delinger: 5900
- Kommentarer: 3200
Den virale spredning på 615.000 har bevirket, at flere er blevet opmærksomme på MammaShops Facebookside. Opslaget florerede aktivt i en uges tid, og i denne uge fik MammaShop 720 nye likes – til sammenligning fik siden 114 likes i ugen før dette opslag.
Opslaget på Facebook har ikke haft synlig effekt på antallet af besøgende på MammaShop.dk. Det skyldes, at opslaget ikke indeholdt et link til webshoppen, hvilket i givet fald kunne have givet udslag på besøgstallet. Dette var dog ikke opslagets formål, idet underholdningsaspektet var i fokus.
Opslaget nåede ud til rigtig mange mennesker, men hvor mange af dem var egentlig inden for målgruppen?
MammaShops primære målgruppe er gravide og nybagte mødre på ca. 25+, som har børn i alderen 0-5 år.
Ud fra en analyse af opslagets spredning kan vi se, at der var langt flere mænd i alderen 45+, som har fået opslag i deres news feed med MammaShop som afsender, end normalt. De falder dog imidlertid uden for vores målgruppe.
Derfor er det ikke holdbart kun at se på rækkevidde alene, da der er stor forskel på, hvem man når ud til med opslaget. Således kan der være mange inden for den organiske reach, der falder helt uden for målgruppen. Groft opdelt kan man derfor sige, at halvdelen af de eksponerede kan skæres fra som værende uden for den primære målgruppe.
Ud fra en refleksion over opslagets værdi kan vi konstatere, at kvantitet er over kvalitet. Opslaget var hurtigt at lave, og det nåede ud til rigtig mange mennesker, men samtidig var en del af dem uden for målgruppen, og der er ikke den store forskel i besøgende på webshoppen. På den anden side bevirkede opslaget til en stor spredning af MammaShops brand, hvilket skabte flere likes på Facebook og kan gavne modtagelsen af anden markedsføring fra MammaShop fremadrettet.
Summa summarum: Man skal ikke lade sig forblænde af rækkevidde og interaktion på denne type opslag, da de ikke rykker meget ved forretningen, hvis de står alene. Denne type opslag skal således være en del af en større strategi, som har forretningens mål i sigte. Derfor udgør opslag som dette – med fokus på underholdningsværdien – også kun en del af MammaShops strategi for sociale medier, som du kan læse mere om herunder.
MammaShops social media strategi
MammaShops Facebook-side er en uformel platform, der som udgangspunkt skal styrke båndet mellem MammaShop og kunderne og opbygge virksomhedens troværdighed.
MammaShop vil være tæt på kunderne og yde hurtig og god kundeservice på kundernes præmisser, og derfor bruges Facebook også som platform for kundeservice. Siden bruges meget aktivt i MammaShops markedsføring, og niveauet af interaktion er derfor højt.
MammaShops Facebook-opslag kan inddeles i fire kategorier:
- Produktopslag i forbindelse med nye produkter, tilbud osv.
- Sjove billeder/citater, hvoraf nogle findes og deles via andre sider på nettet, og nogle laver vi selv.
- Konkurrencer
- Opslag om MammaShops hverdag, fx billeder/videoer fra lageret, velgørenhed osv.
Fælles for alle opslag er, at tonen er nede på jorden, og at der skrives/tales direkte til brugeren. Det er ikke målet at starte store debatter om livet som (kommende) forældre, men derimod at skabe uformel dialog og underholdende opslag, for derigennem at bidrage positivt til kundernes hverdag – både i form af sjove billeder, brugbare produkter, osv. Sagt med andre ord – det skal være hyggeligt at følge MammaShop på Facebook.
Tænk strategi, før du tænker viralt
Det er vigtigt at tænke en markedsføringsstrategi ind, når man poster opslag på Facebook. At lave et opsalg, udelukkende fordi du håber, det går viralt, er lidt som et tisse i bukserne for at få varmen. Det bliver hurtigt koldt, og det er ikke rart at skulle gøre rent bagefter.
Det er fedt at gå viralt, men opslaget skal samtidig være relevant for dine kunder og for din forretning – ellers skader det typisk mere, end det gavner.
Derfor skal du tænke strategi, før du begynder at poste på din Facebookside. Du kan f.eks. spørge dig selv: Hvad skal min virksomhed med en Facebookside? Hvorfor gør vi det, hvad vil vi opnå, og hvordan vil vi opnå det?
Du kan med fordel lave eksempler på opslag, du vil bruge, og som dine fremtidige opslag skal bygges på.
Med en strategi bag alle Facebook-opslag er du sikker på, at det, der kommer ud, er relevant for dine brugere og kunder, og at det gavner din virksomhed.