Kalenderen siger december, og det betyder mange salg og mange besøgende kunder på din webshop. Men hvordan udnytter du det til din fordel, så du også kan få glæde af de mange nye kunder, når julen er ovre?
Årets julehandel er allerede i gang, og det kan din webshop sikkert mærke. Der er flere besøgende kunder, og der tikker flere og flere ordrer ind, jo mere vi nærmer os juleaften. En stor del af disse ordrer kommer garanteret også fra førstegangsshoppere – altså kunder, som ikke før har handlet hos dig.
Kun 25-40% af førstegangskøberne vender tilbage
Du håber selvfølgelig, at den gode oplevelse ved at handle på din webshop vil få førstegangskøberne til at handle hos dig igen i løbet af det kommende år – eller allerede én gang mere inden jul.
Men i denne undersøgelse fra Econsultancy.com fastslås det, at det kun er mellem 25% og 40% af disse førstegangsshoppere, der vender tilbage til lige præcis din webshop. Det er problematisk, da der kun er mellem 5% og 20% chance for at sælge varer til en kunde, der besøger din webshop for første gang, mens salgspotentialet til en eksisterende kunde er ca. 65%.
Du skal med andre ord finde ud af, hvordan du kan konvertere disse ”one-time-shoppers” til tilbagevendende kunder.
Sådan fastholder du dine kunder – også efter jul
Konverteringen kan foregå mere enkelt, end det måske lige umiddelbart lyder til.
Den mest simple og effektive metode til at få kunderne til at vende tilbage til din webshop er ved hjælp af en rabatkupon, som sendes direkte til kundens mail efter endt køb.
Det kan eksempelvis foregå på den måde, at når en kunde har købt for fx 1.000 kr. på din webshop, får vedkommende en mail indeholdende en rabatkode med 20% i rabat på det næste køb. Du kan altid regulere rabatkodens værdi, alt efter hvor meget kunden har shoppet for – en ordre på 500 kr. kan fx udløse en rabatkode på 10% og en ordre på 1.500 kan give 25% i rabat på næste køb.
Denne e-mail blev sendt ud til de kunder, der tidligere havde lagt ordrer ind i forbindelse med deres nye lancering.
Kunderne får noget igen, og du får flere ordrer i hus
At modtage en sådan rabatkode giver kunderne en fornemmelse af, at de får noget igen af dig. Det skaber en merværdi til den oplevelse, det var at handle på din webshop. Og med en rabatkode “i lommen” er kunden mere tilbøjelig til at tænke på dig frem for andre, næste gang han eller hun skal handle online.
På den måde kan du fastholde dine førstegangskøbere og gøre dem til tilbagevendende kunder, fordi der nu er skabt et godt grundlag for et fremtidigt køb af samme kunde. Det sikrer flere gennemførte ordrer i det nye år.
Vi kan også hjælpe dig
Skal vi hjælpe dig med at konvertere julens “one-time-shoppers” til tilbagevendende kunder? Du er altid velkommen til at kontakte os på info@compell.dk eller på tlf. 71 99 75 15 til en uforpligtende snak om mulighederne.