Der findes rigtig mange gode grunde til, hvorfor du skal tænke på at skaffe links til din virksomheds hjemmeside, men ingen undskyldninger for ikke at gøre det.
Enhver virksomhedsejer ved, at det er rigtig godt med positiv omtale på nettet, såvel som andre steder, men forestil dig lige, at der ikke er nogen adresse eller modtager af denne positive omtale, og din virksomhed ikke får gavn af den. Netop derfor er det vigtigt, at DU også tænker på linkbuilding, således Google bliver gjort opmærksom på jeres omtale, anmeldelser etc. på nettet.
Disse links kan ikke blot drive trafik til jeres hjemmeside, men også være med til at styrke alt jeres online markedsføring på andre måder.
Spørg!
Det er nærmest så simpelt, som bare at spørge. Det er de færreste, som ikke er tilknyttet en eller anden form for hjemmeside, hvad enten det er deres egen, virksomhedens, netværket, foreningen etc. og netop derfor kan det blot være op til dig at spørge efter dette link.
Herunder følger nogle af de typer, som det kan betale sig at tænke på og som kan sikre dig links.
- Netværk, foreninger og sponsorater
- Google firmanavnet
- Foredrag og gæsteindlæg
- Leverandører og kunder
- Venner og kollegaer
– Netværk, foreninger og sponsorater
Er du med i diverse forretningsnetværk eller andre typer af netværksgrupper: Bed dem linke til dig. Skulle du være med i nogle former for foreninger: Bed dem linke til dig. Har du købt sponsorater af slags: Bed dem linke til dig. Det samme gælder for messer etc. Jeg tror, du har fanget pointen og sikkert kan komme på flere eksempler.
– Google firmanavnet
Der findes mange avanceret og smarte værktøjer der kan hjælpe dig med dette, men du når rigtig langt ved blot at Google jeres firmanavn og se, hvem der allerede skriver noget om din virksomhed. Herefter er det blot at – du gættede rigtigt – spørge der kan blive linket til jeres hjemmeside.
– Foredrag og gæsteindlæg
Har du eller din virksomhed holdt foredrag, afholdt undervisning eller noget i den stil, så sikr dig at disse steder også linker til dig. Det bliver meget nemt, når først du har det i baghovedet, at alle de steder du eller din virksomhed bliver repræsenteret, kan du få et link til jeres hjemmeside.
Dette gælder også online, hvis du eller din virksomhed har delt jeres viden i form af et gæsteindlæg eller andet andre steder end på jeres egen hjemmeside.
– Leverandører og kunder
Dine leverandører kan også være et oplagt mål. Det kan sagtens have værdi for dem, såvel som dig, at have et link til jeres virksomhed. Det gælder naturligvis også for dine kunder. Vi har set masser af eksempler på virksomheder og kunder der nyder godt af udtalelser, cases og artikler omkring samarbejdet.
– Venner og kollegaer
Disse mennesker har også kontakter, som kan gavne virksomheden. Måske har de selv et godt website eller indflydelse på et, hvor du kan få et link. Hvis ikke de også er opmærksomme på værdien heraf, så kommer der ikke noget den vej fra.