Har du overvejet, hvor besværligt det har været ikke at kunne poste Instagram-opslag direkte fra computeren?
Eller endnu mere irriterende, at man ikke har haft mulighed for at planlægge opslag ud i fremtiden?
Indtil for nylig har det været funktioner der var forbeholdt dem der betalte for programmer som Hubspot og Onlypult. Men nu har Instagram endelig åbnet op for, at du gratis kan lave og planlægge Instagram-opslag direkte fra Facebook Business Managers kreatørstudie ?
Vi vil i denne artikel lære dig, hvordan du forbinder din Instagram til Facebook Business Manager samt hvordan du poster, og planlægger fra Facebooks Kreatørstudie. Til sidst vil vi komme med vores tips og tricks til, hvordan man skal bruge Instagram.
Instagram er ejet af Facebook og derfor deler de også annonceværktøjet, Facebook Business Manager. Det er her, at du nu kan planlægge og poste opslag direkte fra din computer til Instagram. Mere specifikt er det under fanen “Kreatørstudie” der samler flere af de værktøjer som du kan bruge til at administrere din Facebook og Instagram konto. Her er tilkoblingen med Instagram noget helt nyt. Med Facebooks kreatørstudie får du adgang til dit indholdsbibliotek, statistik, indbakke og overblik over indtjening.
Sådan forbinder du Instagram til din Facebook-konto
Før du begynder på processen:
- Du skal først lige sørge for, at du har en Instagram-konto og en Facebook-side.
- Du skal derefter konvertere din Instagram-konto til en virksomhedsprofil eller kreatørkonto.
- Du skal derefter knytte din Instagram-konto til en Facebook-side, som du administrerer.
Knyt din Instagram-konto til kreatørstudie
- Klik på Instagram logoet øverst på skærmen
- Derefter får du en række valgmuligheder afhængig af forholdet mellem dine Instagram-konti og dine Facebook-sider
Hvis du administrerer en Facebook-side som allerede er tilknyttet Instagram-konto, så kan du blot klikke på kontoen tilknyttet den side.
Hvis du ikke administrerer en Facebook-side som ikke er knyttet til en Instagram-konto, så skal du klikke på Opret forbindelse til Instagram. Du skal derefter logge på den Instagram-konto som du vil tilknytte.
Kreatørkontoen på Instagram
Nu hvor der er forbindelse mellem din Facebook-konto og Instagram-kontoen, så får du en masse muligheder i din kreatørkonto. Kreatørkonto på Instagram giver dig et sæt værktøjer, som gør det lettere at styre din online tilstedeværelse.
Med kreatørkonto på Instagram får du:
- En enklere indbakke: Du har nu muligheden at rykke beskeder mellem din primære indbakke og din generelle indbakke. Derudover, kan du også markere og filtrere beskeder.
- Indblik i vækst: Du har nu muligheden for at forstå hvilket indhold der hjælper dig med, at få en større målgruppe.
- Kontaktoplysninger og kategori etiketter: Kontaktoplysninger og kategori etiketter (f.eks. atlet, forfatter eller blogger) er valgfri og kan slås til/fra.
Sådan bruger du Instagram?
Som de fleste andre, så er du sikkert allerede godt i gang med at bruge Instagram, men du skal stadigvæk ikke snydes for et par ekstra fifs fra os. På Instagram deler man billeder og videoer, som viser ens livsstil, indretning eller madlavning etc. i højere grad end på andre sociale medier.
Der er mange forskellige måder at få succes med ens Instagram profil her får du vores tips:
- Kommuniker dit budskab klart: Før du går i gang med at poste billeder og tekst på din Instagram profil så overvej, hvad der er du vil. Du skal huske, at lave en Instagram strategi for din konto, hvor du beskriver, hvad du vil udgive, hvad din kanal handler om samt hvor ofte vil du poste.
- Brug filtre: Du kan sagtens bruge filtre til at gøre dine billeder bedre, lysere og tydeligere. Det er dog en fordel at gøre dette i photoshop eller andet, da det bliver mere professionelt.
- Hav din egen signatur-stil: Find din egen stil på Instagram. Der er utrolig mange konti på Instagram, så det er vigtigt at kunne skille sig ud.
- Aktualitet: Instagram handler om at dele noget aktuelt der sker lige nu. Der er en grund til, at mange tager til Bispebjerg når kirsebærtræerne blomstrer.
- Autencitet: Man skal turde vise det uperfekte frem. Ofte får det uperfekte og autentiske flere interaktioner end glansbillederne.
- Involver dig personligt: Skriv personlige tekster til dine billeder. Du skal helst give noget af dig selv, for at få en interaktion med dine følgere. Instagram er et godt værktøj til at komme i dialog med din målgruppe.
- Timing: Brug noget tid på at undersøge, hvornår dine følgere er mest aktive. Den information skal du bruge til at planlægge dine opslag.
- Brug de rigtige hashtags: Du skal undersøge, hvilke hashtags der vil være relevante for dig samt hvilke hashtags har noget trafik. Det er vigtigt, at bruge de rigtige hashtags på sine billeder for at blive fundet i søgefeltet.
Brug en contentplan til at forberede dine opslag?
Det er en rigtig godt idé når du arbejder med Instagram, at du udarbejder en contentplan. Den kan du bruge til at skrive og planlægge dine opslag langt ud i fremtiden, og samtidig vil contentplanen give dig helt styr på sammenhængen vedr. kontoens overordnede udtryk. Nedenunder kan du downloade vores contentplan-design som du frit kan bruge. Vi har tilføjet et afsnit, hvor du kan budgettere det beløb, som du vil bruge til at booste. Det er nemlig ikke længere helt spild af penge at booste opslag, men det kan du læse mere om her. En contentplan gør dit daglige arbejde lettere og giver dig og dine kollegaer overblik over jeres fremtidige indhold og budget.
Skrevet af: Anna Ingemann Brunner Jensen
Vi er specialister i Facebook Ads!
Som du kan høre så er vi meget dedikerede indenfor vores fag, og elsker at dele ud af vores viden. Ønsker du at annoncere på Facebook, men har din tvivl omkring hvordan du skal komme i gang? Tøv ikke med at kontakte os! Vi vil besvare dine spørgsmål efter bedste evne og snakken er 100 % uforpligtende.
Du kan kontakte os her. Tak fordi du læste med!