Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Become Blog

Sådan var danskernes medieadfærd i 2015 – og sådan påvirker det e-handlen i 2016

I dag giver det ikke mening at snakke om en hverdag, som den digitale verden ikke er en integreret del af. Smartphones har ændret vores vaner, og vi forventer at kunne tjekke nyheder, betale regninger og finde vej ved hjælp af den lille skærm i lommen.

DR medieforskning udgiver hvert år en rapport, som skildrer de væsentligste tendenser inden for danskernes internet- og medieadfærd. Tendenserne er med til at give et indblik i, hvordan danskerne anvendte medier i 2015, men det kan også give et praj om, hvordan udviklingen bliver i 2016 – og derfor også, hvilke tendenser du skal være særligt opmærksom på.

Vi giver dig her nogle af de vigtigste data fra medieudviklingen i 2015. Vi slutter af med at give dig vores bud på, hvordan disse tal vil påvirke dansk e-handel i 2016.

Danskerne bruger 2 ½ time dagligt på nettet

  • Danskerne bruger længere og længere tid på nettet. I 2015 var der sket en stigning med 5% i danskernes tidsforbrug på nettet.
  • For ca 30% af danskerne er mobiltelefonen det første, man kigger på, når man vågner, og det sidste man kigger på, inden man lægger sig til at sove igen om aftenen.

60% af danskerne tilgår dagligt internettet via mobiltelefonen

  • Selvom mange stadig lytter til radioen om morgenen og om eftermiddagen, computeren stadig bliver anvendt i arbejdssammenhænge og tv’et har mange seere i aftentimerne, så har mobiltelefonen den fordel, at den bliver anvendt på tværs af de andre medietyper døgnet rundt.
  • Det stiller dog store krav til de digitale medieudbydere, som derfor konstant skal generere nyt indhold til brugerne.
  • Det nødvendigt at have et mobiloptimeret website, som er præsentabelt, når forbrugerne tilgår det på den lille skærm.

PC’en er i førersædet, når det gælder tidsforbrug på nettet

  • Størstedelen af tidsforbruget på nettet bliver stadig foretaget fra PC’en, trods et lille fald fra 2014.
  • Selvom flere danskere får tablets, er tidsforbruget for tablets ikke steget betydeligt.
  • PC’en er stadig en integreret platform, når danskerne vil på nettet, så der er foreløbigt intet, der tyder på, at PC’en bliver udkonkurreret – hverken af smartphones eller tablets.

Facebook er det mest populære sociale medie

  • Der er sket en stigning i det daglige brug af næsten alle sociale medier. 62% af danskerne benyttede Facebook dagligt i 2015, mod 59% i 2014.
  • Især blandt de unge er Facebook populært. I 2015 benyttede 87% af alle teenagere Facebook dagligt, mens det ”kun” var 79% i 2014.
  • Udover Instagram og Snapchat, som benyttes af henholdsvis halvdelen og to trejdedele af de danske teenagere, er det Facebook, der har bedst fat i de unge.
  • Modsat Facebook, Snapchat og Instagram, som fortsætter med at vokse i Danmark, er danskernes brug af Twitter stort set uændret. I 2015 brugte 4% af danskerne Twitter dagligt.

Danskernes digitale forbrugsvaner anno 2015 (og start 2016)

Vi går ikke online, vi LEVER online. Hverken virksomhederne eller forbrugerne skal forholde sig til en online og en offline virkelighed som to adskilte verdener – i dag er disse smeltet sammen til én enhed. En fysisk butik, der ikke også er online, eksisterer derfor i mange forbrugeres bevidsthed slet ikke.
Danskernes medievaner i 2015 har betydning for dine muligheder for at markedsføre din virksomhed i 2016. Tallene herunder viser, hvordan danskerne benytter internettet i løbet af en købsproces.

  • 40% af danskerne har foretaget et køb via mobil eller tablet.
  • 67% foretrækker at handle online frem for i fysiske butikker.
  • 80% researcher online, inden de køber et produkt.
  • 42% foretrækker af se/læse nyheder online.
  • 50% af nyhedsbrevsmodtagere åbner e-mails via smartphone.

Mange kigger på mobilen 4-5 gange det første kvarter efter, de er vågnet, og i løbet af et døgn tjekker vi i gennemsnit mobiletelefonen 150 gange! Med andre ord betyder det, at vi konstant er eksponeret for reklamer, nyheder, information, etc.
Også i købsprocessen benytter vi i høj grad internettet i form af online research og handel – og mere og mere af dette vil foregå via vores smartphones. Derfor er det vigtigt, at du lægger vægt på mobiloptimerede websites, hvis du ikke allerede gør det – denne udvikling vil fortsætte i 2016.

Indholdsfortegnelse

Del opslaget: