Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Become Blog

Sådan sender du nyhedsbreve B2B

Skal du sende nyhedsbreve B2B, og er du i tvivl om, hvordan du skal gå til hele processen?
Her får du en gennemgang af de ting, du skal huske, når du sender nyhedsbreve B2B. Læs også ”Den ultimative tjekliste til nyhedsbreve”, der gennemgår alle de punkter, det er en god ide at tjekke, inden du trykker send og deler dit nyhedsbrev med hele din modtagerliste.

Stop op, og overvej – hvad er dit mål?

Tag aktivt og kritisk stilling til, hvad du og din virksomhed gerne vil opnå med et B2B-nyhedsbrev. Vil du gerne styrke relationer til eksisterende kunder og leverandører, identificere nye leads eller styrke dine samarbejdpartneres indsigt i dine ydelser?
Sæt nogle overordnede mål for nyhedsbrevet, og prioriter dem benhårdt, så du ender med en klar fornemmelse af, hvad der skal ske, for at nyhedsbrevet bliver en succes.
Du kan nemt komme til at skyde med spredehagl, hvis du ikke gør dig den umage at tænke dit nyhedsbrevs formål igennem. Det betyder ikke, at du aldrig kan ændre kurs, eller at du skal have det forkromede svar på alt, inden du kan sende dit første nyhedsbrev ud.
Det betyder, at du får meget ud af at overveje dine mål med det kommende arbejde. Når du har dem på plads, kan du meget bedre lægge en strategi for, hvem du skal henvende dig til og hvordan.

Identificer din målgruppe

Din målgruppe er nemmere at identificere, når du ved, hvad du vil med dit nyhedsbrev. Ikke desto mindre er det essentielt, at du også giver dig tid til at overveje, hvem du virkeligt gerne vil ramme med nyhedsbrevet.
Er det indkøbsafdelingen i en virksomhed, du gerne vil samarbejde med eller direktøren, du gerne vil netværke med? Vil du gerne ramme særlige brancher og gøre dem klar til at købe dine ydelser eller er dit mål at give dine eksisterende B2B-relationer mere viden om din virksomhed?
Tip: Lav et mind map med alle de mulige B2B-relationer, du mener, kunne have interesse i et nyhedsbrev fra din virksomhed. Prioriter dem, og giv dem nogle stikord i forhold til deres vigtigste udfordringer. Det er disse udfordringer, du skal kunne tilbyde input på for at blive interessant for dem.

Kig konkurrenterne over skulderen

Du kender med stor sandsynlighed rigeligt til nyhedsbreve, der er henvendt til dig som forbruger, og det kan også være, du allerede har stiftet bekendtskab med nyhedsbreve fra dine konkurrenter eller virksomheder, du samarbejder med. Men har du nogensinde aktivt tænkt over, hvad der virker og ikke virker i de nyhedsbreve, du modtager?
Hvad fik dig til at melde dig til dem? Hvorfor åbner eller sletter du dem? Hvornår fanger de virkelig din opmærksomhed?
Tænk over, hvilken målgruppe du gerne vil ramme, og tilmeld dig nogle af de nyhedsbreve, du mener, er relevante for dem. Du kan lære meget af dine konkurrenter på den måde. Sender de mange tilbud ud, eller baserer de deres indhold på artikler? Hvilke emner fokuserer de mest på, og arbejder de med et tema i deres nyhedsbrev? Annoncerer de events via nyhedsbrevet, og hvordan er tonen?

Kom i gang med nyhedsbrevssystem og template

Inden du begynder at fylde indhold på dit nyhedsbrev, skal du have et system og  en template klar. Der findes en række systemer på markedet med forskellige betalingsmodeller, så det er en god ide at spørge samarbejdspartnere og andre omkring deres erfaringer samt lave lidt research, inden du vælger system. Campaign Monitor og MailChimp er to populære systemer, som det er værd at tage et nærmere kig på.
Alt efter hvilken branche du befinder dig i, og hvem din målgruppe er, skal du finde en template, der passer til dine behov. Mange B2B-nyhedsbreve fokuserer mere på information og et seriøst professionelt look, hvorimod B2C-nyhedsbreve ofte betoner det emotionelle appel mere tydeligt.
Ligegyldigt, hvad du har behov for at signalere, findes der et væld af prædesignede templates på nettet. Et af mange steder, du kan lede, er på themeforest.net. Her kan du købe en template til under 20 dollar, hvorefter du tilpasser det dine forretningsbehov.
Har din virksomhed en udviklingsafdeling, kan I også vælge at designe jeres template fra bunden, så den passer til virksomhedens øvrige visuelle fremståen.
Tip: Før du går i krig med at finde den perfekte e-mail-template, er det en rigtig god ide at sætte sig ned og tænke over, hvilke typer indlæg, du gerne vil kunne lave i dit nyhedsbrev.  

Helt centralt! Byg din modtagerliste op

Det bliver først rigtigt sjovt at sende et nyhedsbrev ud, når du har fået en god bunke mailadresser ind på din modtagerliste. Husk det! Det er snublende nemt at glemme, at du ikke bare skal lave et godt indhold, men også skal have nogle at sende ud til. Tænk derfor i, hvordan du vil motivere din målgruppe til at tilmelde sig dit nyhedsbrev.
Gør det desuden tydeligt, hvor man kan tilmelde sig dit nyhedsbrev på din hjemmeside, link til det i alle virksomhedsrelaterede mailsignaturer og integrer det i din kommunikation med fokus på de fordele modtageren får ud af nyhedsbrevet.

Husk lovgivningen! Du kan få anseelige bøder for at sende e-mailmarketing ud til folk uden, der ikke har vist interesse for det. Når du sender ud i en forretningsmæssig sammenhæng, er det for eksempel tilladt at sende dit nyhedsbrev til relationer, du har handlet med for nylig (link fjernet da artikel er død).

Fyld godt indhold i nyhedsbrevet

Hvad skal sådan et B2B-nyhedsbrev overhovedet indeholde? Et par tommelfingerregler, der er almene er i forhold til indhold, er, at du skal gå efter at:

  • fange målgruppens opmærksomhed
  • afhjælpe konkrete problemstillinger
  • gøre indhold let spiseligt, men seriøst
  • gøre det tydeligt, hvad du gerne vil have modtageren til at gøre

Et B2B-nyhedsbrev repræsenterer din virksomhed og dens produkter, så det er vigtigt, at du tænker over, hvordan du vil kommunikere med mulige forretningsforbindelser, nye og eksisterende kunder. Husk dog, at du skal inspirere med din professionalisme, så undgå at gå i den fælde; at blive overformel i frygt for at virke useriøs.
Lad dig desuden inspirere af dine mål, når du beslutter hvilke typer indhold, du vil integrere. Hvis du gerne vil sælge mere, skal du lægge vægt på at uddanne dine forretningsforbindelser ved at illustrere for dem, hvordan dit produkt kan styrke deres forretning eller afhjælpe et problem, de oplever i den daglige drift.
Hvis du gerne vil styrke din virksomheds netværk og relationer kan du tænke i at invitere til inspirerende events med fokus på et fælles interesseområde, og hvis du vil finde helt nye kunder, er det en ide at lægge særlig stor vægt på at skabe materiale, der er oplagt at dele.

Lær af dine tidligere udsendelser

Hvorvidt dit nyhedsbrev er en succes eller ej, afhænger langt hen af vejen af, hvad din målsætning med det er. Du kan både måle på, hvor mange der åbner dit nyhedsbrev, hvor mange der klikker på dine indlæg, hvor mange der framelder sig, hvor mange leads nyhedsbrevet skaber direkte og indirekte osv.
Når nyhedsbrevet er sendt afsted, er det desværre utroligt nemt at glemme at følge op på det. Her hjælper en klar ide om hvilke KPIer, du vil måle på, når det kommer til nyhedsbrev.
Desuden er det i høj grad relevant, at dine sælgere følger op på dit B2B-nyhedsbreve, hvis I bruger det til at skabe nye leads. Har en modtager flere gange været inde at kigge på et produkt efter at have læst din artikel om, hvordan dette kan hjælpe hans/hendes virksomhed, er der god grund til at tage kontakt til vedkommende.

Inden kontakten har dine sælgere mulighed for at forberede dig særligt godt på salget, fordi de allerede ved hvilket produkt, modtageren sandsynligvis har interesse i.
Se også ”Den ultimative tjekliste til nyhedsbreve”, og bliv 100% klar til at klikke ”send nyhedsbrev”.  

Indholdsfortegnelse

Del opslaget: