Tester du effekten af din e-mailmarketing? Det kan godt betale sig at sætte tid af til at køre nogle tests og analysere resultatet af dem for at blive bedre til det, du er god til og undgå det, der er spild af tid. Her får du en håndfuld råd til, hvordan du tester dine nyhedsbreve.
3 ting du bør teste løbende
Hvordan ved du, om det indhold, du producerer til dine nyhedsbreve, giver den effekt, du ønsker dig så inderligt? En måde at blive klogere på det spørgsmål på, er ved at teste det, du sender ud til dine modtagere.
Der er tre ting, jeg vil anbefale, at du kaster dig ud i at teste: for det første at splitteste din emnelinje, for det andet at teste den indholdstype, du sender ud og for det tredje at teste dit udsendelsestidspunkt.
1. Sådan tester du din emnelinje
Din emnelinje er det første, der møder dine modtageres trænede blik, og det er den, de tager stilling til, når de lynhurtigt vælger, om de vil slette, ignorere eller åbne din mail. Fanger den blikket? Ser den relevant nok ud? Får den lokket folk over på den anden side, hvor de pludselig er i gang med at forholde sig til dit indhold?
Lav en splittest på din emnelinje og find ud af, hvad der virker bedst, når det handler om at få det magiske åbningsklik fra dine modtagere.
Du kan for eksempel eksperimentere med emnelinjer, der er udformet som:
- opfordringer som f.eks. “Deltag i konkurrencen om en drømmetur til Australien!”
- opfordringer med konkret tidsfrist som f.eks. “Få en ny bærbar til halv pris – KUN denne uge!”
- et spørgsmål som f.eks. “Vil du også i bedre form på kortere tid?”
- personlige henvendelser som f. eks. “Vi har 3 personlige anbefalinger til dig, Mette”
- en humoristisk vinkel som f. eks. “Er du også træt af svigermekanismen? Køb lydtætte hovedtelefoner her!”
- eller noget helt femte for at blive klogere på, hvad dine modtagere reagerer mest på.
2. Sådan tester du din indholdstype
Udover at teste din emnelinje giver det rigtig god mening at prøve forskellige indholdstyper af for at se hvilken af dem, der motiverer dine modtagere til interaktion og konvertering.
Nyhedsbreve kan som udgangspunkt være bygget op omkring to forskellige typer af indhold: en salgs/konverteringsfokuseret indholdstype og en nyttebaseret indholdstype. Du skal finde ud af, hvor meget af hver indholdstype, dine modtagere har brug for i dit nyhedsbrev.
Prøv at bygge dit nyhedsbrev op med forskellige ratioer – 100% salg, 100% nytte, 80/20 mellem salg og nytte, 30/70, 50/50 osv. Send de forskellige typer af nyhedsbreve ud og analyser de data, du får tilbage. Hvordan reagerer dine modtagere på dit indhold? Klikker de på indlæggene? Bliver de på hjemmesiden? Tilmelder de sig konkurrencer? Placerer de ordrer?
3. Sådan tester du dit udsendelsestidspunkt
Overvej, hvornår din målgruppe er mest modtagelig overfor dit budskab, og indret din e-mailmarketing-planlægning derefter. Det betyder meget for dine modtageres reaktion, om de netop står i en situation, hvor dit budskab virker relevant eller ej. Hvis du rammer dem med en løsning på et behov, de har nu og her, vil de uden tvivl belønne dig.
Test forskellen på effekten af forskellige udsendelsetidspunkter ved at sende din marketing ud til 50% af dine modtagere på et tidspunkt og 50% på et andet. Test for eksempel effekten af at sende ud:
- morgen, middag eller aften
- dagen inden folk modtager løn
- lige op til en ferie eller fridag
- midt i weekenden
- mandag morgen i forhold til onsdag eftermiddag
Tænk desuden på følgende: lad være med at forsøge at sælge sand i Sahara. Sælger du for eksempel regntøj? Så skal du have nogle gode tilbud klar, som du kan sende ud i det øjeblik, det begynder at vælte ned.
Det betyder ikke, at du ikke kan sende e-mailmarketing ud i perioder, hvor det ikke regner. Det betyder blot, at du skal være klar til at rykke, når dit produkt pludseligt bliver særligt relevant og udnytte effekten af god timing.
Vil du gerne have rådgivning til, hvordan du kan få endnu mere ud af din e-mailmarketing? Ring til os på 71 99 75 15, og lad os få en uforpligtende snak om, hvordan din virksomhed kan optimere sin e-mailmarketing.