Du har sikkert allerede hørt tale om det, og måske har du set eksempler på det eller haft glæde af det som en bruger af et site. Responsive design er et hjemmesidedesign, der automatisk tilpasser sig den enhed, det bliver vist på, hvad end det er en computer, en tablet eller en smartphone.
Det er lynhurtigt blevet utroligt populært at tænke i responsive designs, fordi stadigt flere bruger mobilen til at surfe online, bestille billetter, købe varer og finde vigtige informationer – ikke mindst fra virksomhedssider. Med hvad er fordele og ulemper ved denne tilgang til design? Det ridser webdesigner Rasmus Henriksen op herunder.
Hvad skal jeg være opmærksom på, hvis jeg overvejer at lave en hjemmeside med responsive design?
Du skal tænke på, hvor stor en andel af dine besøgende, der allerede kommer fra mobile enheder. Det er klart, at jo mere mobil trafik du har, jo mere interessant er et design, der tilpasser sig mobile enheder uden problemer. Og hvis du har konverteringer via mobile enheder, vil det også være interessant at spørge dig selv: Forventer du at et responsivt design kan øge dine konverteringer?
Det er vigtigt, at du har en klar ide om, hvad du forventer at få ud af et responsivt design, inden du vælger at gå den vej, for det kræver en del ekstra arbejde både design- og udviklingsmæssigt. Det betyder også, at du skal overveje, om du har tiden og pengene, for det er dyrere og mere udfordrende at lave et godt responsivt design, der skal kunne gå på tværs af platforme end det er at designe et traditionelt website.
Husk desuden din målgruppe, inden du beslutter dig for eller imod et responsivt design. Hvis de overvejende bruger computer, når de søger efter information og handler online, skal du have en sikker forventning, om at de vil begynde at bruge mobile enheder mere i fremtiden, før et responsivt design giver mening. Jeg foreslog for eksempel et hotel, der var min kunde, at lave et responsivt design, så gæsterne kunne besøge hotellets website fra mobilen på værelset. Vi besluttede dog at lade være efter en analyse af målgruppen, der slet ikke brugte mobile enheder på det niveau.
Hvad er fordele ved responsivt design?
Et repsonsivt design gør det nemt for mobilbesøgende at bruge en hjemmeside, så brugervenligheden er i højsædet med denne løsning. Besøgende, der går på hjemmesiden fra en mobilenhed, vil virkelig kunne mærke forskel, og det giver som regel gode point. Samtidigt gør du dig som virksomhed klar til fremtiden, hvor der er stor sandsynlighed for, at det vil blive mere og mere almindeligt, at folk simpelthen forventer, at webdesign er tilpasset den enhed, de tilfældigvis har valgt at gå på med.
Omvendt undgår du, at brugere får en dårlig oplevelse med et design, der ikke er tilpasset deres enhed. Hvis du nogensinde selv har prøvet at gå ind på en hjemmeside via din smart phone og navigere rundt i et design, der ikke var optimeret til mobil, ved du sikkert alt om hvor frustrerende en følelse, det kan efterlade en med. Det er ærgerligt, hvis potentielle kunder ender med at associere din virksomhed med en dårlig løsning, fordi de simpelthen ikke kunne finde hoved og hale i din hjemmeside via mobilen.
Endelig er der en fordel for dig, der skal vedligeholde hjemmesiden. Det er nemlig meget nemmere med et responsivt design. Her skal du kun vedligeholde dit site ét sted, så tilpasser det nye indhold sig alle udgaverne. Alternativet skal du specialdesigne en løsning til hver enkelt enhed og opdatere indhold flere forskellige steder.
Hvad er ulemperne ved et responsivt design?
Det tager længere tid at designe et godt responsivt design, end det tager at bygge et almindeligt website. Det betyder samtidigt, at det koster flere penge, så det skal du være indstillet på. Grunden er, at der er meget mere at tage højde for ved et responsivt design. Der er flere scenarier, der skal gennemtænkes og designes, og det efterfølgende udviklingsarbejde er også mere komplekst, fordi alt indhold skal være dynamisk.
Flere traditionelle features kan (og vil højst sandsynligt) udgøre en udfordring, når du vælger responsivt design. For eksempel kan design til mobile enheder ikke håndtere hoverstates (at noget nyt vises, når du holder cursoren over et element). Det kan de ikke, fordi de ikke har en mus og en cursor. Al din navigation på en mobil udløses jo af et tryk eller swipe med fingeren. Det betyder, at du skal gennemtænke et design, der kun indeholder funktioner, som alle enheder kan håndtere eller at du skal tilpasse designet, så det kun loader visse funktioner, når en bruger går på fra den enhed, der kan håndtere dem.
Den generelle designudfordring ligger dog i, at designerne skal sørge for, at alle elementerne skal være pæne og funktionelle i mindre og tilpassede udgaver. For eksempel kan et billede, der ser fint ud på en alminelig computerskræm, komme til at se underligt ud på en mobilskærm. Det kan forstyrre brugervenligheden, fordi sitet kommer til at se mærkeligt ud.
Uden at være teknisk specialist, vil jeg desuden mene, at loadtiden meget nemt kan blive længere med et responsivt design, fordi billeder på den ene eller den anden måde skal tilpasses den enkelte enhed.
[framed_box]
4 gode tips til dig, der overvejer responsivt design
1. Build the site you can manage
Gå frem efter princippet ”Build the site you can manage”. Du skal kunne håndtere indholdet nemt, så tænk på, at jo færre sider du har, jo mere overskueligt vil dit indhold være at vedligeholde (og navigere for brugeren).
2. Tænk mobilen først
Tænk mobilen først. Mobiler har mindre plads og mobilbrugere er ofte utålmodigt anlagt, når de søger efter information på deres smartphones. Når du vælger et responsivt design, bliver du automatisk tvunget til nøje at overveje, hvilke dele af dit indhold, der er de vigtigste. En sidegevinst er, at det kan hjælpe dig til at få et bedre ”computer-website”, fordi du skærer ind til benet og hjælper dine brugere til at nå deres mål hurtigere.
3. Analyser dit eksisterende site
Hvis du er i tvivl om hvilket indhold, du skal skære væk, kan du eventuelt lave en analyse af statistikken på dit eksisterende site for at se hvilke sider, de besøgende finder mest interessante.
4. Klæd mobilen på som kørende sælger
En anden måde at sikre dig, at du får alt det vigtigste indhold med, er ved at tænke i, at du som kørende sælger nemt, hurtigt og professionelt skal kunne fremvise alle din virksomheds produkter på mobil eller tablet – hvis du ville kunne det med dit responsive design, er du på rette vej.
[/framed_box]
Har du fået lyst til at høre mere om de muligheder, som responsivt design åbner op for? Ring på +45 28 56 65 75 eller skriv til rasmus@rhfreelance.dk og få en uforpligtende snak med webdesigner Rasmus Henriksen.