Find de rigtige bloggere for lige netop din virksomhed
Brugen af bloggere som en aktiv del af din markedsførings-og brandingstrategi er blevet mere udbredt blandt små og store virksomheder. Læs f.eks., hvordan du kan bruge blogs som et brandingværktøj her.
Du kan naturligvis ikke bare benytte samtlige bloggere i Danmark – fra teknologinørderne til de nybagte mødre – i din markedsføring. Spørgsmålet er, hvordan du identificerer de bloggere, der kan skabe mest værdi for netop din virksomhed? Få svaret i dette indlæg.
Vær klar på, hvad du vil have ud af din bloggermarkedsføring
Der findes rigtigt mange indgangsvinkler til at samarbejde med bloggere som en del af en aktiv markedsføringsstrategi. Find derfor på forhånd ud af, hvordan du ønsker at benytte bloggere i forhold til dit produkt eller din ydelse. Sørg desuden for, at du er helt klar på, hvad dit formål med bloggermarkedsføring er, inden du udvælger og kontakter bloggere.
Husk også at tænke over følgende: Hvor mange bloggere vil du samarbejde med for at nå dit mål? I hvor lang en periode ønsker du at samarbejde med bloggerne?
Når du har et klart svar på de spørgsmål, kan du gå videre til at udvælge de bloggere, du gerne vil kontakte.
Sådan vælger du de rigtige bloggere
Når du skal udvælge de bloggere, der virkelig kan skabe værdi for din virksomhed, er der nogle punkter, du skal være bevidst omkring, inden den første kontakt til bloggeren påbegyndes. Overvej derfor følgende punkter:
1) Hvem er bloggeren? Er der et match mellem individet bagved bloggen, din virksomhed og ikke mindst dit produkt? Husk, at bloggeren skal repræsentere dit produkt overfor din målgruppe, og målgruppens holdning til bloggeren kan med tiden også blive overført fra bloggeren til produktet.
2) Hvem er bloggerens læsere? At ramme den rigtige målgruppe er vigtig i al markedsføring, og derfor også ved bloggermarkedsføring. Der skal derfor være et match imellem en blogs læsere og din virksomheds produkt, før det giver mening at investere tid og ressourcer i et samarbejde med bloggeren. Ofte antager mange fejlagtigt, at bloggens læsere befinder sig i samme målgruppe som bloggeren selv. Hvis du er seriøs omkring din bloggermarkedsføring, kommer du dog ikke uden om at bruge tid på at undersøge, hvem den enkelte blogs målgruppe egentligt er.
3) Udvælg den gode blogger og fravælg den dårlige! De fleste danske bloggere har stor passion for at blogge, og der findes som regel flere bloggere, du med fordel kan indgå et samarbejde med. Vær dog altid opmærksom på at udvælge de ”gode” bloggere. De gode bloggere er kritiske overfor et samarbejde med virksomheder og udvælger kun samarbejdspartnere, når der eksisterer et match imellem virksomhed/produkter, bloggens fokusområder og de interesser, som bloggerens læsere har. Du kan desuden spotte en god blogger på følgende tre kendetegn:
– Den gode blogger skriver for at løse en problemstilling hos sine læsere.
– Den gode blogger har indsigt i sin målgruppe.
– Den gode blogger har forstand på vigtigheden af Google.
Compell og bloggermarkedsføring
Compell har opbygget værdfulde relationer til en stor gruppe gode bloggere på det danske og svenske marked. Vi har indsigt i hvem den enkelte blogger er, samt hvem de forskellige blogs læsere er, og vi kan derfor skabe en tæt tilknytning imellem virksomheders produkter, blogs og bloggeres læsere. Derudover kan vi hjælpe dig med:
- Generel rådgivning om bloggermarkedsføring
- Processen fra strategi til kontakt af relevante bloggere
- Vurdering af værdien af indlæg på de enkelte blogs
- Produktion af gæsteindlæg
- Samlet projektledelse der sørger for, at du kommer i mål med dine indsatser
Compell har desuden gode erfaringer med konkurrencer, sponsorerede indlæg, anmeldelser og interviews på blogs samt bloggerevents.
Skrevet af Nicolaj Nielsen