Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Become Blog

Tanker til weekenden – Ryanair tjener godt på Rasmus-modsat strategi

Become hjælper firmaer med Google Ads, SEO og alt inden for digital markedsføring. Vi er dit Google Ads bureau. Ryanair har altid været lidt anderledes end andre flyselskaber, og deres online marketing er ingen undtagelse. De trodser (som sædvanligt) gode råd om best practise – også inden for online marketing, hvor de har tilplastret deres indkøbskurv med adwords-reklamer fra andre flyselskaber. Der virker umiddelbart som at skyde sig selv i foden, men, men, men…. måske har Ryanair fat i den lange ende.

Ryanair tjener godt på Rasmus-modsat strategi

Ryanair klarer sig, trods deres Rasmus-modsat indstilling, rigtigt godt i konkurrencen om at afsætte billetter online. Selvom deres online indkøbskurv ikke er opbygget simpelt og lækkert, som den burde være det, hvis man gik efter bogen, fungerer produktet tilsyneladende så godt, at kunderne er villige til at navigere i en mere eller mindre rodet oplevelse, når de køber deres flybiletter hos lavprisselskabet.

Det er en god del forstyrrende elementer, der møder kunden, når han/hun bestilller billetter på Ryanair.com, men de mange andre flyselskabers tilbud (se kolonen til højre på billedet ovenfor) synes ikke at få at kunderne til at skifte mening om deres køb. De bestiller fortsat Ryanairs flybilletter på livet løs.

Brandet kan klare det rodede indtryk

En af grundede til, at Ryanair kan tillade sig at være den slemme dreng i klassen, skal sandsynligvis også findes i deres brand som et af de absolut billigste flyselskaber. Når kunderne bestiller billetter hos Ryanair, forventer de, at alt ekstraservice er skåret væk til fordel for ultra lave priser. Derfor accepterer de det signal, en rodet webshop sender, som værende i overensstemmelse med det fokus, de forventer, Ryanair har.

Hvis bare det giver billigere billetter

Hvor andre flyselskaber ville skuffe slemt, virker det helt naturligt, at brugeroplevelsen ikke er sat i højsædet på Ryanair.com. Forbrugerne har efterhånden lært, at Ryanair ikke er bange for at være kreative, når det handler om at finde finansiering til de billige billetter – og derfor er vi også helt med på at lytte til reklamer undervejs på vores flyvetur, at betale for den mad, vi spiser på flyet og at betale høje gebyrer, hvis vi medbringer den mindste overvægt ud over de stramme restriktioner, flyselskaber har fastsat.
Men, men, men …. så længe det giver os mulighed for at rejse til destinationer som London, Barcelona og Malaga for et par hundrede kroner, klager vi ikke. Vi kommer derimod glade og gerne tilbage næste gang, vi skal ud at flyve til en destination, hvor Ryanair tilbyder billetter.
Ryanair sætter dermed et skoleeksempel på, at det ikke altid er værd at følge skoleeksemplerne. Hvis du har et produkt, der i sandhed er indlysende attraktivt for folk, behøver du ikke  nødvendigvis benytte de klassiske tilgange til salg – hverken offline eller online.

Indholdsfortegnelse

Del opslaget: