Kendt med de kendte
Det kan virke helt uskyldigt og ganske tilfældigt. En kendis uploader et foto af sig selv i en tilsyneladende ligegyldig situation. På få minutter fylder billedet de sociale medier og alle forsider på diverse online magasiner og sladderblade.
Kendissens mange følgere lader sig, nærmest ukritisk, fascinere af, hvor uhøjtidelig og ’nede på jorden’ deres idol kan være. ”Nej, tænk at hun virkelig gider dele sit billede med lille mig”, hvorefter en benovet fan går ned i den nærmeste 7-eleven og køber sig en Schweppes. Helt intetanende om, at hun lige er blevet udsat for en af de mest snedige former for product placement. For i baggrunden på dette helt ”tilfældige og uopstillede” kendis-foto stod der… ja, du har gættet det: en Schweppes.
Så simpelt som en selfie
Den 15. april kunne man på borsen.dk læse et interview med Danmarks popdronning, Medina, om det geniale forretningskoncept, der ligger i at være kendis. Så glem endelig alt om musikere og kunstnere, der siger nej til at medvirke i reklamer og tv-serier, fordi de insisterer på at holde sig langt væk fra alt, der lugter bare lidt af kommercielle formål.
Og tak for det, for sammen kan en forretning og en kendis skabe rigtig sød markedsføringsmusik. Og det er så simpelt, rent og ligetil som en akustisk guitar.
For, som nævnt i indledningen, kan et succesfuldt samarbejde med en kendis være så simpelt som at dele en selfie på Facebook, Instagram og Twitter. Forbrugerne elsker at følge deres idolers gøren og laden på de sociale medier, og uanset om en selfie tydeligvis er iscenesat eller ej, så er reaktionen ikke til at overse.
Når Medina, der med blot et enkelt uploadet billede, kan nå ud til mere end hver sjette dansker – og her taler vi altså om danskere, der følger hende af ren og skær interesse – forestil dig så, hvordan disse danskere reagerer, når de ser deres store idol med fx en flaske Schweppes i hånden eller iført et sæt tøj fra en kendt tøjproducent. Vi tør godt skrive under på, at førnævnte tøjproducent vil mærke en stigende interesse for netop deres brand inden for meget kort tid.
3 gode råd: Sådan kan du (og dit produkt) blive ’kendt med de kendte’
Ved at betragte sig selv som en forretning har Medina åbnet op for en verden af (indtjenings)muligheder – ikke bare for sig selv, men i høj grad også for de produkter eller forretninger hun repræsenterer.
Det er selvfølgelig ingen hemmelighed at Medina ikke reklamerer gratis og hun siger heller ikke ja til at reklamere for hvad som helst. Men fortvivl ikke – Danmark er fyldt med ’up-and-coming’ kendisser, der gerne vil starte et samarbejde med din forretning, du skal blot gribe chancen.
Her får du 3 gode råd til hvilke type kendisser du skal holde øje med og forsøge at etablere et samarbejde med – uden at det behøver koste dig mere end prisen for dit produkt!
1. Det vrimler med social media-”kendisser” – find dem!
Det er ikke uhørt at en forholdsvis ukendt person kan have flere tusinde følgere på sin Facebook- eller Instagramprofil. Gør det til en vane at holde dig opdateret på denne type profiler og afgør om personen bag profilen kan få betydning for din forretning og din målgruppe.
2. Tag kontakt til produktionsselskaber (film, tv, musik)
Der er altid gang i nye produktioner inden for tv og film – og dermed er der altid personer, der har brug for tøj, sko, gadgets og alle mulige andre produkter/rekvisitter.
Selvom du måske ikke kan tilbyde store summer af penge for at få dit produkt promoveret i tv-serier eller af musikere, så har du stadig meget at tilbyde. Dit produkt i sig selv kan være en udmærket betaling.
Sælger du fx tøj kan du sagtens tilbyde en person, der medvirker i et tv-program at bære dit tøj. Som kendis, der endnu ikke er brudt igennem, er en person mere villig til at lade sig betale i form af et produkt. Og så snart du har en aftale på plads med en måske kommende kendis, har du også dannet grundlag for et fremtidigt samarbejde med en person, der muligvis kommer til at fylde mere i mediebilledet fremover. Hvis ikke, ja så har du stadig fået en enketleksponering af dit produkt – og du har kun betalt det, som produktet koster.
3. Kendisbloggere
Rigtig mange virksomheder benytter bloggere i deres markedsføring og nogle bloggere har da også nærmest fået kendisstatus, så kan helt sikkert også bane vejen for en større og loyal kundegruppe.
Flere bloggere begynder at bruge facebook og instagram til at underbygge deres blogindlæg og til at kommunikere med deres følgere på flere forskellige platforme. Din målgruppe følger måske nogle bestemte bloggere, og hvis du finder ud af hvilke, kan det være din vej til endnu mere eksponering af dit produkt. Undersøg hvilke bloggere/blogs din målgruppe følger og indgå at samarbejde med disse. Vær opmærksom på at nogle bloggere tager betaling for at blogge om dit produkt – andre tager gerne imod dit produkt – såfremt det du tilbyder dem er af deres interesse.
Når først du har fået kendte – eller semi-kendte – personer til at reklamere for dit produkt er resten faktisk relativt simpelt: En selfie, der deles med tusindvis af fans, en Facebook-opdatering, der lovpriser dit produkt eller en person, der klæder sig i dit tøjmærke i en tv-udsendelse.
Forbrugerne æder det råt!