Din hjemmesides brugervenlighed er afgørende for, om du når dine mål med siden, hvad enten det er salg i en webshop, kontakt fra potentielle kunder eller bare flere og mere loyale besøgende. Her får du fem hurtige råd, der kan hjælpe din sides brugervenlighed godt på vej.
1. Brug sigende overskrifter og menupunkter
En brugervenlig hjemmeside hjælper de besøgende til at finde lige præcis det, de leder efter, så let som muligt. Sørg derfor for at navngive menupunkterne og lave overskrifterne, så de er så præcise og sigende som muligt i forhold til indholdet, der gemmer sig bag. Optimalt skal brugerne vide præcis hvilke menupunkter, de skal klikke på, inden for få sekunder uden egentlig at skulle tænke over det. Undgå så vidt muligt skraldespandskategorier som “Andet”.
2. Hold navigationen konsekvent
Hvis dine menuer forsvinder, flytter sig og skifter indhold, når brugerne klikker sig ind på undersider, kan det hurtigt komme til at kræve meget at finde frem og tilbage til forskellige informationer, brugeren har brug for, hvilket resulterer i, at brugeren giver op.
Der er ikke noget i vejen for at have en dynamisk menu, men sørg for at have en statisk base og opbygning over alle sider som udgangspunkt.
3. Undgå overkommunikation
De fleste hjemmesidebesøg har til formål at finde frem til et eller andet meget specifikt, og meget indhold skimmes derfor blot. Denne søgen efter de (for brugeren) vigtige informationer kan du gøre lettere ved at begrænse indholdet på din hjemmeside til det nødvendige.
En overkommunikerende hjemmeside, der forsøger at fortælle brugeren alt på én gang, er med brugervenlighedsbrillerne på værre end en underkommunikerende. Find ud af, hvad der er vigtigt for dine besøgende, og find balancen i kommunikationsgraden.
4. Husk søgefeltet
Er det ikke umiddelbart tydeligt for brugerne, hvor de finder det, de leder efter, vil mange hurtigt forsøge at få hjælp af sidens søgefelt. Sørg derfor for, at din side har et! Har den det? Godt. Sørg så for, at den ikke bare virker godt, men fremragende.
Tjek, at den finder de mest relevante sider alt efter, hvad der søges på, og undersøg, hvordan den håndterer stavefejl. Søgninger, der ikke giver de ønskede resultater, bliver hurtigt til tabte salg og kunder.
Brug også gerne søgestatistikker på din side til at finde ud af, hvad dine brugere leder efter, men åbenbart har svært ved at finde.
5. Giv hurtig adgang til basisinformation
En stor del af internetbrug kan klassificeres som telefonbogsopslag. Kontaktinformationer, åbningstider og adresse skal være så enkle at finde som overhovedet muligt, så brugerne lynhurtigt kan finde frem til dem.
Informationerne kan ofte med fordel inkluderes på alle sider, f.eks. i bunden af siden, og samtidig være at finde under et tydeligt og præcist navngivet menupunkt.