Du vil naturligvis gerne nå dine modtagere problemfrit og give dem en god brugeroplevelse med din e-mailmarketing, men hvordan gør du lige det? Her får du 5 gode tips, der hjælper dig på vej til at få mere ud af din e-mailmarketing.
1. Hold fokus på det, der sker her og nu
Sociale medier har vænnet den moderne forbruger til en lind strøm af information, der synes at fortsætte i det uendelige. For at dine budskaber ikke drukner i mængden, skal de derfor have relevans for modtageren her og nu.
Det er ikke nok, at du kaster fantastiske tilbud og geniale artikler i armene på dine modtagere – det skal også være tydeligt, hvorfor de skal beskæftige sig med dem NU og ikke bare lade dem svømme videre i den uendelige strøm af information. Derfor: Giv tilbud med en tydelig tidsfrist, gør det fordelagtigt at handle hurtigt og forhold dig til begivenheder og trends, der er relevante for målgruppen nu og her.
2. Gør det nemt at dele der, hvor dine modtagere er
Dine modtagere er sociale – og de forventer at kunne dele godt indhold (som dit) hurtigt og nemt, uden at det mister kvalitet. Denne forventning skal dine mails selvfølgelig leve op til, men du behøver ikke at gå fuldstændigt ukritisk til sagen, når det gælder deling på sociale medier.
Det er derfor op til dig at vurdere, om det skal foregå på Twitter, Facebook, Google+, via mail eller alle steder. Så overvej om dine modtagere overhovedet er på Twitter, før du gør en masse ud af at integrere kanalen i din e-mailmarketing, for der er ikke meget sjov ved at bruge kræfterne på at sikre en nem og elegant Twitter-deling, hvis ingen nogensinde gør det.
3. Sørg for, at alle mails kommunikerer dit brand
Hvad sker der, når en kunde melder sig til dit nyhedsbrev? Og hvad sker der, når han eller hun køber en vare i din webshop? – De får med stor sandsynlighed en eller flere mails fra din virksomhed, men hvordan ser de egentligt ud? Er det bare en standardmail genereret af dit nyhedsbrevssystem? Eller er der lagt tanke og energi i alle de mails, du sender ud?
For modtageren er der nemlig ingen forskel på, om du sender et nyhedsbrev eller en mail, der bekræfter deres tilmelding. Det hele er kommunikation med din virksomhed – og der er ingen grund til at bryde med det brand, du ellers anstrenger dig for at opbygge og kommunikere. Så sørg for at vænne dine (potentielle) kunder til, at der er en rød tråd i alle de mails, de modtager fra din virksomhed. Det vil understøtte din branding og give kunden en følelse af at være i professionelle hænder hos dig!
4. Et budskab af gangen, tak!
Som nævnt tidligere, bliver den moderne forbruger dagligt bombarderet med store mængder af information. Det er derfor meget vigtigt, at du forstår at kommunikere dit budskab, så det er ultra nemt for din modtager at gennemskue det og at se værdien i det. Hvordan? Det lyder næsten for oplagt, men en simpel tommelfingerregel er, at du skal sørge for at dele dine mails op, så de kun har ét enkelt hovedbudskab. Dit enkle hovedbudskab skal både kommunikeres klart og tydeligt via tekst og grafik. Dit mål bør være, at gøre livet lettere for din modtager.
5. Ryd op i din modtagerliste
Du har lagt kræfter i at opbygge en modtagerliste, og du finder hele tiden på nye initiativer, der sørger for, at flowet af modtagere fortsætter i din retning. Derfor er det helt forståeligt, at du ikke er vild med tanken om at skulle sige farvel til nogen af dem. Ikke desto mindre er det vejen frem, hvis du vil sørge for at din e-mailmarketingindsats forbliver effektiv – og at dine klikrater får dig i godt humør.
Alt efter hvilket produkt, du forhandler, vil dit produkt nemlig før eller siden holde op med at være relevant for en række af de modtagere, der engang valgte at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Den barske sandhed er, at de er fuldkomment ligeglade med, hvor godt et tilbud du giver dem, eller hvor spændende en artikel du skriver.
Hvis du kan se, at en gruppe af dine modtagere ikke har åbnet dine nyhedsbreve de sidste mange måneder, bør du teste, om det er tid at sige farvel til dem og slette dem fra listen. En god måde at teste det på er ved at sende dem en række ekstraordinære tilbud eller øge frekvensen af informationsbaserede mails for at se, om du kan få dem til at interagere med dit materiale. Sker der ingenting, er det tid at indse, at de ikke hører til på din modtagerliste længere.
Skal vi hjælpe dig med e-mailmarketing?
Det kræver tid og energi at opbygge sine mails, så de skaber overbevisende resultater. Compell har erfaring med at håndtere alle faser af e-mailmarketing for en lang række kunder inden for forskellige brancher.
Vi står altid klar til at rådgive dig i forhold til at få det meste ud af din e-mailmarketing, ligesom vi kan overtage hele eller dele af din e-mailmarketing-indsats, så du kan fokusere på andre dele af din forretning. Ring til os på 71 99 75 15, og lad os få en snak om din e-mailmarketing.
Skrevet af Stinne Petersen