Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Become Blog

Auktionsmodeller bag Google Adwords og Facebook Ads

Become er dit professionelle Google Ads bureau. Auktionsmodeller har altid interesseret mig meget fra mit studie (økonomi på Århus Universitet). Det er lige fra den klassiske engelske auktion (offentlig budrunde med stigende priser) til den hollandske auktionsform (offentlig budrunde med aftagende priser – dvs prisen starter på et højt niveau og er aftagende indtil prisen accepteres af en af deltagerne). Det kan virke som en forholdsvis simpel ting af vælge auktionsform, men det kan have store implikationer for outputtet. Se bare hvilke tanker konkurrencestyrelsen har gjort i forhold til valget af auktionsformen bag salget af 3G-licenserne.
Denne artikel vil komme ind på de auktionsmekanismer, der ligger bag køb af PPC (price pr click) annoncering hos blandt andet Adwords og Facebook Ads. Min oplevelse er at det er de færreste, der tænker over hvilken auktionsmodel, der ligger bag Adwords og Facebook Ads. Gennemgang her vil komme med en konklusion om det er godt eller skidt for køberen af annoncerne.
Generalized first price vs generalized second price auction
Ved køb af annoncer på Adwords og Facebook er der først og fremmest en auktion for at blive vist for brugerne, men auktionen afgøre samtidig hvilken placering annoncerne får. I en alt andet lige betragtning for den øverste annonce større opmærksomhed og flere kliks fra brugeren.
Der har været valg flere forskellige auktionsmodeller til PPC kampagner. Jeg har skrevet 2 mere dybdegående artikler der beskriver auktionsmodellerne “generalized first price auction – GFP” og “generalized second price auction – GSP”.
Konklusionen fra disse artikel er at GFS, som Overtour (senere købt af Yahoo!) initialt valgte GFP, hvilke gjorde at annoncørerne brugte en masse tid på at justere deres bud for hele tiden at få mindst mulig pris (læs artikel for forklaring og eksempler). Denne tidsinvestering gjorde samtidige at annoncøren ikke ville bruge helt så mange penge på annoncering, da tidsomkostningen skal medregnes i annonceringsen samlede omkostninger. Google valgte auktionsmodellen GSP, der netop havde til hensigt at fjerne incitamentet for denne tidsinvestering fra annoncørerne.
Facebook har ligeledes valgt at basere deres PPC auktion på GSP.
Konklusion
Adwords og Facebook Ads har altså valgt en auktionsmodel, der har til hensigt at fjerne incitamentet for at annoncøren bruger tid på at justere prisen på annoncerne for at game systemet.
Det har dog absolut ikke fjerne behovet for at investere tid i kampagnerne. Dette er blandt anden gennem test af annoncetekster, landingpage, valg af keywords og meget mere.
Vores erfaring er at letheden ved Google Adwords og Facebook Annoncering er det mere er reglen end undtagelsen at kampagner er dårligt optimeret. Problemerne som oftes ses er:

  • Uopdaterede annoncetekster
  • For ringe Quality Score – højere klik pris end nødvendigt
  • Ingen klarhed omkring hvad der optimeres mod – maks antal kliks eller mest mulig omsætning
  • Uhensigtmæssig kampagnestruktur, der gør at kampagnerne tager meget tid at holde opdateret
  • (Hør BB om flere punkter)

Indholdsfortegnelse

Del opslaget: