Dette indlæg er af ældre dato, men vi har gemt det af historiske årsager. Tak fordi du læser med hos Become, som er et digital bureau, der laver Google Ads, SEO mm..
B&O, kommunikation og kommaer
På Compells facebookside har der for nylig været gang i en diskussion om den reklametekst, der kan læses på billedet ovenfor. Det er B&O, der har forfattet teksten, som er udformet efter alle grammatikkens regler. B&Os marketingafdeling har tydeligvis styr på dansk kommatering, og teksten indeholder både komma mellem de to bydeformer, der indleder opfordringen, og ved de to sideordnede adjektiver, der følger.
Så langt, så godt, men selvom kommaerne sidder lige i skabet, er der problemer med aflæsningen af budskabet – og det bringer os til weekendens observation: Dine kommaer er ligegyldige, hvis dit budskab bliver fejllæst. Det er netop her, B&O løber ind i problemer …
Normalvis er vores tilbud ikke konkurrencedygtige
B&Os tekst er bygget op på en måde, der nemt kan skabe misforståelser. Fordi ordene ‘tidsbegrænsede’ og ‘konkurrencedygtige’ står side om side og kun deles med et lille komma, er det nemt at lave en forkert kobling mellem dem.
Det kommer til at ligge lige for at forstå teksten sådan, at B&O reklamerer for tilbud, der kun er konkurrencedygtige i en tidsbegrænset periode. Og det er jo et uheldigt signal at sende, for underforstået kommunikerer man dermed, at tilbuddet ellers ikke er konkurrencedygtigt.
Det var jo ikke det, jeg mente
B&O ønsker selvfølgelig at kommunikere, at deres tilbud både er tidsbegrænsede og konkurrencedygtige på samme tid. Det dur bare ikke, at det budskab ikke står soleklart for modtageren.
Dermed ikke sagt andet, end at vi alle sammen kan bruge det her eksempel i vores egen kommunikation. Det er nemlig ingen let sag at forudse, hvordan et budskab bliver aflæst.
Tommelfingerreglen her må dog være, at det er en god ide at undgå sætninger, der helt skifter betydning, hvis et komma udelades. Risikoen for, at en stor del af budskabets modtagere ender med at trække på smilebåndet – og måske endda poste en ironisk kommentar om teksten på Facebook – er simpelthen for stor.