Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Become Blog

Disrupting industries – ryk med tiden, før den rykker fra dig

Dette indlæg er af ældre dato, men vi har gemt det af historiske årsager. Tak fordi du læser med hos Become, som er et digital bureau, der laver Google Ads, SEO mm.. Man taler om det i Silicon Valley, hvor det er blevet lidt af et bussword – disrupting industries. Jeg mødte iværksætter, Thomas Fogt, der er inspireret af begrebet, som han gerne fortæller mere om.

Når de gamle drenge vågner op til nye tider

Jeg møder Thomas Fogt over en kop kaffe i Startup City – en oase for seriøse iværksættere i Århus. Han skal fortælle mig lidt om et begreb, som både han og Compell finder super spændende – disrupting industries.
Thomas hørte selv om disrupting industries gennem en række foredrag og fra Silicon Valley, hvor begrebet virkede til at være det helt store buzzword. I virkeligheden er det ikke et begreb, men nærmere en handling og en beskrivelse af en tilgang til gennemgribende fornyelse af gamle markeder, der ikke lever op til deres moderne potentiale, forklarer Thomas mig.

Han nævner det traditionelle TV med fastlagte programmer og sendetider som eksempel på en industri, der er vågnet op i et årtusinde, hvor on demand tv har gjort det langt nemmere at forbruge tv-programmer hvor og hvornår det skal være. Et andet eksempel, han giver mig, er musikindustrien og pladeforretningerne, der har skullet omstille sig til en tid, hvor ipods og smart phones er koblet til musiktjenester som iTunes og Spotify – og forbrugerne nyder godt af al den fleksibilitet, disse tjenester har pustet i deres musiksamling.
Og listen over industrier, der har oplevet en “disruption” er tilsyneladende lang. Thomas mener også, at avisbranchen er ramt af nye indtog, der har vendt den traditionelle tilgang til salg af aviser på hovedet.

Tør du tage det store spring fremad?

Der er sket noget drastisk for disse gamle tungvægtere – de er blevet fundamentalt udfordret af helt nye forretningsmodeller, der først og fremmest forstår at udnytte digitale muligheder til forbrugernes fordel. Og som computernørd og iværksætter synes Thomas, det er en mere end spændende udvikling. Han er selv inspireret af det mod, det kræver at gentænke og genopstarte en industri, så den kommer til at fungere på “en mere sexet måde”, som han udtrykker det.

Disrupting industries er nemlig ikke bare en forretningstilgang, der er relevant for virksomheder med digitaliserbare produkter, hvis man spørger Thomas. Det er en tankegang, der kan bruges inden for enhver industri, der trænger til at tage et stort spring fremad.

Disrupting industries kan inspirere offline industrier til at blive mere sexede via online tiltag, og online industrier til at tænke overordnet forretningsudvikling ud fra et mere gennemgribende plan, hvor faste tilgange til kundeservice og produktudvikling redefineres. Det er præcis derfor, begrebet er spændende for en forretning som Compell, der altid tænker online sammen med offline med en overordnet forretningsudvikling som det eviggyldige mål.

De proaktive spillere tør forstyrre sig selv

Det er uden tvivl lettere sagt end gjort at arbejde med disrupting industries i det daglige, men det betyder ikke, at man skal lade sig skræmme. Tilgangen har vist sig frugtbar gang på gang, og eksemplerne stiller sig til rådighed som springbræt for yderligere nytænkning.
Thomas er selv i gang med udvikling af et nyt produkt til markedet for træning – og han forklarer, at han er meget inspireret af disrupting industries og ønsket om at “forstyrre” eller ændre vores måde at tænke træning på. Hans fokus er netop på at udbyde et produkt, der åbner op for en mere fleksibel og individuel måde at træne på, hvor den enkelte kan træne hvor som helst, når som helst på en nem og enkel måde.
Han mener, det vil være sundt for langt de fleste industrier at have mod til at tænke over, hvilken udvikling disrupting industries peger på for dem – og være proaktive frem for reaktive i den sammenhæng. Hvis industrierne selv tør gå foran og “disrupte” eller forstyrre sig selv på de områder, hvor produktet er og bliver usexet, er der uden tvivl klare konkurrencefordele at vinde.
[framed_box]
Thomas er 26 år gammel, serieiværksætter og snart selvstændig på 7. år. Efter handelsgymnasiet arbejdede han 1 år i England, hvor meget af fritiden gik med computerkøling. Naturligvis var første virksomhed CoolerKit, salg af kølingsdele til computere på nettet. Efterfølgende kastede han sig over forskellige e-handelsprojekter og online konverteringsoptimering.
Thomas har taget lidt af et karrierespring og vil nu disrupte fitnessindustrien med CrossBag, et transportabelt fitnessprodukt kombineret med moderne teknologi, så man kan lave en sjov, sund og effektiv workout, når man vil, og hvor man vil.
Du kan læse mere om Crossbag på facebook.
[/framed_box]

Indholdsfortegnelse

Del opslaget: