På trods af fordelene ved at vælge https er det stadig kun et minimalt antal, der har skiftet til denne protokol på tværs af hele hjemmesiden – og ikke kun på betalingssider og lignende. Hvordan kan det være? Vi ser nærmere på, hvilke fordele og ulemper der er ved at skifte fra http til https.
Tak fordi du læser med hos Become – det måske bedste SEO bureau 😉
Hvad er https?
Https er en krypteret udgave af http-protokollen, som overordnet har til formål at øge sikkerheden.
Du kender https fra hjemmesider, hvor sikkerheden skal være i højsædet i forhold til personlige oplysninger på fx netbank eller betaling med kreditkort over internettet. Når du handler online og derfor skal indtaste dine kreditkortoplysninger, sker dette typisk over en krypteret https-forbindelse for at øge sikkerheden. En https-protokol sikrer i langt højere grad hjemmesiden mod uvedkommende og uretmæssige spioner eller it-kriminelle end en hjemmeside i http.
Også Gmail og Google+ benytter sig af https. Du kan blandt andet kende en https-hjemmeside ved sikkerhedsikonet (hængelåsen), som kan ses i din browser.
Hvorfor skal du skifte til https?
Udover den øgede sikkerhed er der også andre fordele ved at skifte til https:
- Kryptering: Når en besøgende kommer ind på din hjemmeside, er der ingen udefrakommende, der kan følge med i, hvad den besøgende laver på siden.
- Databeskyttelse: Data, der vises til den besøgende, kan ikke ændres, uden det opdages.
- Autentificering/godkendelse: Man er sikker på, som bruger, at man ser det rigtige website.
- Datatracking: Det bliver nemmere at tracke dine data rigtigt i Google Analytics.
Derudover har vi i et tidligere blogindlæg beskrevet, at https ranker bedre end http. Google giver din side et ranking-boost, fordi du er med til at sikre en bedre brugeroplevelse på grund af den øgede sikkerhed.
Du kan således udnytte den positive ranking-faktor ved at skifte til https, og du signalerer samtidig, at du prioriterer dine brugeres sikkerhed højt.
Før du skifter til https…
Som tidligere nævnt er det kun et minimalt antal hjemmesider på verdensbasis, der bruger https-protokollen på tværs af hele hjemmesiden, og det på trods af de åbenlyse fordele, som vi har belyst ovenfor.
Så hvad er grunden til, at folk endnu ikke har skiftet?
En artikel fra Moz peger på nogle af de ting, der kan få folk til at tøve – og som du også skal tænke over, før du skifter fra http til https.
- Tekniske fejl kan opstå:
Når hele din hjemmeside skal gå over til https, er der mange ting, der skal flyttes. Det kan betyde problemer, der kan have indflydelse på rankings i en periode. Her skal du være opmærksom på:
– Er du kommet til at blokere for læsning af nogle undersider i din robots.txt-fil?
– Hvis du har flere udgaver af den samme side, som du løser via canonical tag, peger disse så på http-udgaven i stedet for https-udgaven?
- Problemer med hastigheden:
Større sikkerhed betyder også, at siden kan blive langsommere. Har du en hurtig side i forvejen burde dette ikke være et problem, men har du allerede problemer med hastigheden på siden kan overgangen til https betyde en endnu langsommere hjemmeside.
- Duplicate content-problemer:
Du kan få problemer med dobbelt-indhold, hvis Google har adgang til både den gamle version af en underside (http) og den nye (https).
Opsummering
Der er mange goder ved at skifte til https, og på lang sigt vil det også være en fordel at skifte. Der er dog også altid problemer forbundet med sådanne ændringer.
At skifte fra http til https er en proces, så timingen skal være helt rigtig. Hvis du eksempelvis har en webshop, kan du vælge at skifte en tid på året, som er uden for højsæson, og hvor handlen står mest stille.
Hvis du vil vide mere om, hvordan du skifter fra http til https, og hvilke trin du skal igennem, kan du læse mere her.