Det er efterhånden udbredt, at visuelt indhold spiller en væsentlig rolle i nutidens online markedsføring – ganske enkelt fordi det virker.
Det kan betale sig at satse på det visuelle indhold, fordi det har så stor en indflydelse på brugernes engagement. Her får du nogle konkrete facts, som vidner om effektiviteten bag visuelt content, og som er med til at fastslå, hvorfor det er væsentligt at bruge tid og energi på en content marketing-strategi.
- Indhold med farver øger folks interesse for indholdet med 80%.
- Når man hører information, vil man kun kunne huske ca. 10% af det tre dage efter. Men hvis et relevant billede akkompagnerer informationen, vil man kunne huske 65% tre dage senere.
- Indhold med relevante billeder får 94% flere visninger end indhold uden billeder.
- Det visuelle content ligger lige bag blogging som den vigtigste form for content.
Video
Du har sikkert hørt og bemærket, at video er blevet en større og større medspiller online. Faktisk anslås det, at 84% af al visuel kommunikation vil udgøres af video om bare to år.
Desuden kan ordet ”video” i en e-mails emnefelt øge åbningsraterne med 19% og klikraterne med 65%.
Information
Der er støtte tendens til, at forskellige former for information vises i en visuel udgave, også kaldet infographics. Og det er der en god grund til. Man bruger nemlig mere tid på at kigge på billeder indeholdende information end på at læse almindelig informationsholdig tekst, fordi det visuelle udtryk skaber tiltrækning og engagement.
Derudover bliver visuel information delt mere end tre gange så ofte på de sociale medier i forhold til andre former for content.
Sociale medier
Især på de sociale medier har det visuelle indhold gjort sit indtog. Et eksempel er Instagram, som kommunikations- og engagementsmæssigt er baseret på billeder. Visuelt indhold er blevet så populært, at 71% af alle marketingbrands bruger visuelle elementer som en del af deres markedsføring på de sociale medier.
Det visuelle har enorm betydning på de sociale medier, da det er med til at tiltrække opmærksomhed og nysgerrighed. Facebook-opslag med billeder trækker mere end dobbelt så meget interaktion som opslag uden billeder.
Ligeledes er visuel content delt mere end 40 gange så ofte som andre former for content på de sociale medier.
Visuel content er således et simpelt, men effektivt redskab i din online markedsføring. I dette tidligere blogindlæg kan du få nogle simple råd til, hvordan du kommer i gang med at skabe en content marketing-strategi.