Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Become Blog

Checkout optimering – Her er de 6 bedste råd

Checkout optimering

Du har sikkert lagt utallige timer i at opbygge din webshop, tiltrække besøgende og markedsføre dine produkter, men oplever du stadig, at eventuelle kunder forlader din hjemmeside med varer i indkøbskurven? 

Det gør din checkout til en af de vigtigste områder på din webshop, og det er derfor essentielt at optimere det for at forbedre kundeoplevelsen og konverteringerne.

I dette blogindlæg vil vi guide dig til hvordan du kan optimere dit checkout-område og dermed øge salget på din webshop. Her kommer de bedste råd og tips til, hvordan du forbedre din checkout 

Hvorfor forlader kunderne din webshop før købet er gennemført?

Der kan være flere årsager til at en kommende kunde forlader din webshop før købet er gennemført. En af de største årsager er, at der kommer uventede omkostninger ved checkout, som kunden ikke var klar over på forhånd. Det kan være afgifter, fragt eller told, som kunden ikke var klar over på forhånd.  

En anden typiske årsag er, at kunden skal oprette en profil/konto under checkout for at gennemføre købet. Her viser undersøgelser, at cirka en tredjedel af kunderne falder fra her. 

Derudover kan en uoverskuelig eller for lang checkout-process, tekniske problemer, afvist betalingskort eller en ikke synlig totalpris også få kunderne til at forlade din webshop før købet er gennemført. Returpolitikken er en anden vigtig faktor, der spiller en stor rolle. Hvis kunden er i tvivl om de kan returnere varerne uden problemer, vil de måske ikke gennemføre deres køb.

For at gøre din checkout så effektiv som muligt, er det afgørende, at den følger de nødvendige steps for at den potentielle kunde hurtigt og nemt kan lave et køb. Kort sagt: Gør det nemt for kunden. 

6 gode råd til checkout optimering 

Vi har gjort det endnu mere overskueligt for dig at optimere din checkout-process, ved at lave en tjekliste:

  1. Gør checkout-processen overskuelig og nem ved kun at få kunden igennem det nødvendige trin. Det kan være forskellige fra virksomhed til virksomhed, hvad der er nødvendigt. Det kan også være en fordel at vise hvor langt kunden er i checkout-processen og hvor mange trin, kunden har tilbage.
  2. Muligheder for autoudfyldning kan også være en mulighed i din checkout-process eller login via sociale medier. Dette kan spare kunderne tid og dermed øge chancen for at fuldføre købet. Det er dog stadig vigtigt at kunden har mulighed for selv at indtaste sine oplysninger.
  3. Hvis dine kunder på din webshop betaler for fragten, er det vigtigt at informere kunden om prisen meget tidligt i købsprocessen for at undgå de springer fra grundet uventede omkostninger. Prisen omkring fragt og andre vigtige informationer kan med fordel blive placeret i et topbanner. 
  4. At optimere dit design efter mobilen i checkout-processen er også vigtigt, da en stor del af online shopping sker på smartphones. 
  5. Sørg for at kunderne kan vælge forskellige betalingsmuligheder og måske endda fragtmuligheder. Det er en god ide at have betalingskort, afbetalingsløsning og MobilePay. 
  6. Til sidst er det vigtigt at din virksomhed overholder de juridiske krav til dit checkout. Det vil for eksempel være at have synlige kort logoer og give kunderne mulighed for at acceptere handelsbetingelserne.

Har du brug for et digitalt bureau til at hjælpe dig med at optimere din hjemmeside og booste dit online salg? Så kontakt Become her.

Indholdsfortegnelse

Del opslaget: