Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Become Blog

Drager du nytte af dit gamle indhold?

Content marketing er et af de store buzz words nu om dage, og mange virksomheder producerer indhold på daglig basis, for at kunne følge med konkurrenterne, tiltrække nye kunder eller fremstå som eksperter inden for deres felt. Ofte glemmer man det indhold man skrev for 6, 12 eller 18 måneder siden, og får dermed ikke optimalt udbytte af dette. Læs med herunder, og find ud af hvorfor du ikke skal glemme dit gamle indhold, samt hvilke muligheder du har ift. at udnytte dette.
Har du brug for et tjek af din Google Analytics opsætning? Så tag kontakt til Become.

Hvorfor skal du udnytte dit gamle indhold?

Vidste du, at søgemaskiner som Google favoriserer nyt indhold?
Det gør de, fordi de er af den holdning, at næsten alt indhold bliver forældet på et tidspunkt og nyt indhold skal derfor erstatte dette. De seneste år har Google fremvist en stor interesse for ”friskt” indhold, og især i 2013 så vi store tendenser til, at nyt og frisk indhold røg øverst på resultatlisterne og gav ejeren en stigning i organisk trafik. Brugerne af Google vil have nyt indhold, så derfor skal dit indhold selvfølgelig også fremstå som nyt.
Vidste du, at Google godt kan lide omtale, links og delinger?
Hvis du har opdateret gammelt indhold (og hermed forbedret det) hvorfor så ikke skabe omtale, links og delinger omkring dette ”nye” indhold? Der findes flere effektive metoder, som du kan benytte i den forbindelse – dem vil vi komme ind på i næste afsnit.

De hurtige: 4 grunde til at udnytte/genbruge gammelt indhold

  1. Google favoriserer nyt indhold
  2. Det kan skabe øget organisk trafik
  3. Det kan skabe nye links
  4. Det kan skabe omtale, delinger mv.

 

Sådan kan du udnytte dit indhold

For at skabe en god hjemmeside med mange besøgende, skal du have det rette indhold. Det er ikke altid nemt at finde på nyt indhold. Derfor kan du med fordel gøre dit eksisterende indhold endnu bedre.
Gennemgå dit gamle indhold og nedskriv dette på en liste (har du et større website, så kan det være en fordel at benytte Google Analytics til at skabe en prioriteret liste – f.eks. med udgangspunkt i totale visninger, referral trafik etc.)

Opdel listen i tre områder:
  1. Indhold som er direkte salgbart for dig (dvs. de main keywords som du vurderer din hjemmeside efter),
  2. Indhold som er indirekte salgbart (dvs. indhold, du har skrevet for at støtte din position i markedet, uden f.eks. at kunne skabe direkte salg)
  3. Støttesider (FAQ, kontakt-formular, om-side etc.)

Når du har sammensat denne liste, kan du benytte forskellige taktikker til at forbedre indholdet og herved udnytte dit gamle indhold optimalt.

Her er blot nogle af de måder, hvorpå du kan forbedre dit gamle indhold:
  1. Hvilket område er dit indhold tiltænkt? Gennemgang af eksisterende overskrift, page title og meta-beskrivelse kan ofte være fordelagtigt og kan skabe nogle enkelte ranking forbedringer.
  2. Er dine tal, regler eller statistikker forældede? Hvis du opfrisker dataene med nye tal, vil indlægget endnu en gang være relevant for dine læsere.
  3. Har du lært noget på baggrund af erfaringer inden for feltet siden du udgav indholdet? Hvis dette er tilfældet, så del ud af dine erfaringer.
  4. Var du innovativ da du udgav indlægget? Ofte er fokus på at skrive indholdet på den bedst mulige måde frem for på selve præsentationen! Gennemgå dit gamle indhold med nye og innovative øjne. Kræves der bedre grafik, infografik, punktopstillinger, storytelling etc.?
  5. Hvornår opdaterede du sidst de kedelige sider? Du kan med fordel gøre de kedelige dele af hjemmesiden – såsom kontaktformularen, om-siden eller din 404-side – til noget underholdende og sjovt. Tjek underholdende 404-sider her.

Hvordan skaber disse ændringer så links, omtale og delinger? Der findes flere metoder til at skabe disse, når du optimerer indholdet, men lad os starte fra bunden.
Flere undersøgelser viser, at når du optimerer og opdaterer gammelt indhold, vil du have en fordel hos Google, da du netop præsenterer nyt indhold. Dette ”nye” indhold kan igen være med til at skabe nye links, sociale delinger etc.

Dette kan gøres på følgende måde:
  1. Kontakt dem som allerede linker til dig! Hvis du har observeret steder, hvor der linkes, til lige præcis det indhold du har fornyet eller indhold tæt relateret dertil – fortæl dem omkring disse ændringer. Fremvis dit indhold og lad dine ændringer tale for sig selv.
  2. Kontakt dem, som allerede har delt dit indhold! Hvem delte sidst det indhold som du har optimeret? Tag kontakt til disse, og fremvis ændringerne. Tjek endvidere alle dine sociale delinger, for at finde og kontakte flere relevante personer.
  3.  Tjek dine konkurrenters links og delinger! Hvem linker og deler dine konkurrenters indhold? Ofte kan det være en fordel at kontakte disse blot for at gøre dem opmærksomme på dit forbedrede indhold (og så er det i øvrigt altid en fordel at holde aktivt øje med dine konkurrenter).
  4. Interagerer du med dine følgere? Vil folk, som allerede har delt og linket til dit gamle indhold, linke og dele dette igen? Det er absolut ikke utænkeligt –  hvad nu hvis du tager deres inputs til dig og endda nævner dem i indlægget? Dette kan gøres på forskellige måder, hvor vi forslår denne: inden du udgiver det opdaterede indhold, kontakter du disse personer og får deres mening, forbedringsforsalg, udtalelser til det gamle indhold etc. Dette benytter du aktivt i forbedringen af det gamle indhold.

De hurtige: 5 måder at udnytte gammelt indhold

  1. Opdatér indholdet ift. nye regler, krav retningslinjer
  2. Opdatér indholdet grafisk (vær gerne innovativ)
  3. Optimér siden ift. tidens SEO-retningslinjer (søgeord, H1, page title etc.)
  4. Optimér din interne linkstruktur (til og fra siden)
  5. Udnyt eksisterende links til indholdet til at skabe nye links

Det er ikke altid den bedste løsning at foretage alle de nævnte ændringer i selve indlægget, og det kan være en fordel f.eks. at oprette helt nyt indhold og re-directe det gamle indhold. Tjek Moz’s retningslinjer for hvornår du gør hvad.
Den beskrevne proces er ikke noget, du blot skal foretage én gang, men noget du løbende bør varetage. Tjek derfor igen om 6-12 måneder, om det indhold du har skabt i mellemtiden kan have behov for denne gennemgang. Tænker du, at du ikke har noget gammelt indhold på din hjemmeside, som kunne have godt af denne gennemgang, så kunne det være en ide at tjekke vores indlæg omkring virksomhedsblogs her.

Indholdsfortegnelse

Del opslaget: