I en virksomhed er der mange arbejdsprocesser og systemer, som skal gå op i en højere enhed. Det er derfor svært at undgå, at der ind imellem opstår nye behov, som ikke kan håndteres i virksomhedens eksisterende systemer.
Når du står med behovet for et nyt system, er det nemt at blive overvældet af de mange forskellige løsninger, der findes på markedet. Men første skridt på vejen handler slet ikke om de systemer, der findes derude.
Det handler derimod om at beslutte, om du vil investere i at opbygge et eget, specialiseret system, eller om du vil benytte dig af en eksisterende standardløsning.
One size fits all
Når man som virksomhed har identificeret et behov, er det vigtigt, at man får det system, som passer til ens virksomhed. Der findes utallige forskellige systemer på markedet allerede, hvad enten man har behov for et intranet, ekstranet, et projektrum, tidsregistreringssystem eller et helt andet system.
Disse systemer må betegnes som standardløsninger, og det er både deres styrke og deres svaghed. De vil nemlig aldrig være hundrede procent svarende til netop dit behov, og de vil som regel have en del overflødige funktioner, set med dine øjne. Desuden gør du dig afhængig af en ekstern part ved købet af en standardløsning. Det er denne part, der beslutter, hvordan systemet skal videreudvikles, hvornår.
Når du vælger en standardløsning, slipper du til gengæld for at udvikle selv. Løsningen har et udviklerteam i ryggen, hvilket også betyder, at nye, tidsvarende og optimerede versioner gerne skulle være en del af pakken. Og får du problemer med løsningen, er det den virksomhed, der har solgt dig den, der skal supporte dit produkt.
[framed_box]
Fordele og ulemper ved one size fits all
Fordele
- tid sparet ved udvikling
- support følger med i pakken
Ulemper
- overflødige funktioner
- afhængighed af ekstern part
[/framed_box]
Gør det selv
Vælger du at udvikle din egen, unikke løsning, når der opstår et nyt behov i virksomheden, vil du opleve nogle umiddelbare ulemper. Udviklingen af en god løsning kræver tid og ressourcer lige nu og her. Der er desuden ingen garantier for, at det system, din virksomhed udvikler, er bedre end de, der allerede findes på markedet, og det kan derfor blive en dyr løsning.
En unik løsning repræsenterer dog også en række muligheder, der ikke findes i standardløsningernes verden. Du kan (alt efter ressourcer og ambitioner) designe systemet præcist, som du ønsker og på sigt høste fordelene af et skræddersyet system, der svarer optimalt til din virksomheds arbejdsprocesser. Du har med andre ord meget mere kontrol over løsningen.
[framed_box]
Fordele og ulemper ved gør det selv
Fordele
- større grad af kontrol i alle faser
- mulighed for at skræddersy system
Ulemper
- ressourcekrævende opstart
- ingen garanti for et bedre resultat
[/framed_box]
Compells erfaringer – en minicase
Her hos Compell bruger vi som mange andre virksomheder en række standardsystemer i dagligdagen, og den løsning er i reglen fyldestgørende. Dog oplevede vi for et rum tid siden en stigende efterspørgsel internt såvel som eksternt i forhold til at kunne registrere de links, vi skaffede til kunder i vores linkbuildingarbejde. Vores eksisterende ‘system-pakke’ havde ingen effektive funktioner, der kunne løse behovet for et overblik over de nye links, som linkbuildingarbejdet fik i hus.
Dermed stod vi i den klassiske problemstilling, der er beskrevet ovenfor; Vi skulle tage stillinge til, om vi skulle investere i en ny standardløsning, eller om det gav bedre mening at udvikle et system internt, der svarede meget præcist til vores behov.
Efter en indlendende reserach, vurderede vi, at markedets eksisterende systemer enten manglede vigtige funktionaliteter i forhold til vores ønsker, eller de var uhensigtmæssigt sat op i forhold til vores workflow. Vi valgte derfor selv at udvikle et system, skræddersyet til vores behov.
Hvordan skal man vælge?
Beslutningen mellem one size fits all og gør-det-selv-systemer vil altid afhænge af en række faktorer såsom interne udviklerressourcer, kompleksiteten af de opgaver, det ønskede system skal kunne udføre, vigtigheden af de opgaver, systemet skal kunne løse etc.
Det skal altid være den overordnede cost/benefit-analyse, der danner grundlag for beslutningen, men ofte kommer man som virksomhed til at reagere på autopiloten og ‘gøre som man plejer’.
Vi vil anbefale, at man stopper op og tager sig tid til at vurdere, hvilken løsning der vil fungere bedst fra gang til gang. Det åbner op for nye muligheder og tankestrømme, der efter vores erfaring kvalitetssikrer valget af en endelig løsning.