Informationsvirksomheden Nielsen Holdings tager pulsen på brugen af sociale medier på verdensplan i en rapport med det sigende navn ”The Social Media Report 2012”. Vi har selvfølgelig taget et grundigt kig i rapporten. Her finder du en opsummering af de tendenser, vi fandt særligt interessante.
Vokseværk på smart phones og tablets
Brugen af sociale medier vokser faktisk stadigt, selvom de ikke længere er i deres helt unge dage. Det gør de først og fremmest, fordi flere og flere bruger mobile enheder som smart phones og tablets til at logge sig på de sociale netværk. Den store fleksibilitet, der kendetegner de mobile enheder, har udvidet de situationer, vi bruger sociale medier i – og det ser ud til, at den udvikling fortsætter.
Generelt opleves en vækst i tidsforbruget på sociale medier i 2012, og vi bruger især mere tid på at være ‘social’ på mobile enheder. 43% bruger i følge Nielsens undersøgelser deres smart phone til at engagere sig i forskellige sociale medier, mens 16% bruger deres tablets til samme formål.
For virksomheder, der gerne vil udnytte sociale medier til at skabe et stærkere brandkendskab, en bedre kundeservice eller en øget kundeloyalitet er denne viden yderst interessant. Den peger på, at fremtidens vækst og virksomheders succes på sociale medier med stor sandsynlighed kommer til at afhænge af, hvor god virksomheden er til at tænke nye brugssituationer og behov ind i deres sociale marketing.
Mange netværk, mange muligheder
Sociale medier vækster desuden i kraft af de mange nye netværk, der har givet brugerne et væld af muligheder for at være sociale online i alverdens situationer, professionelle såvel som private. Facebook og Twitter er stadig de sociale mediers konger, men nye medier som Pinterest har formået at bide sig fast som en af 2012s hotte new comers.
Som virksomhed handler succes på sociale medier derfor fortsat om at forholde sig til og forstå nye netværk og deres forretningsmæssige potentiale.
Global tv-hygge in real time
Vores tv-vaner er en anden ting, der er under forandring. Ifølge Nielsens undersøgelser er en af de store tendenser, vi skal holde øje med ‘SocialTV’. Særligt Twitter-brugere er flittige til at kommentere og dele deres tv-oplevelse, mens den sker.
44% af amerikanske tablet-ejere og 38% af amerikanske smart phone-ejere bruger dagligt deres enheder til at logge på sociale medier, mens de ser tv. Tallene er endnu højere for Latinamerika, Mellemøsten og Afrika.
Sommer OL og det amerikanske præsidentvalg er to eksempler på tv-begivenheder, der fik en voldsom opmærksomhed på tværs af sociale medier.
For den danske virksomhed, der agerer på det globale marked, åbner den globale tv-hygge op for en indgang til at forstå, hvordan forbrugerne forholder sig til alt fra sportsbegivenheder over politiske initiativer til talk shows. Selvom tendensen sandsynligvis ikke er helt så stærk i Danmark og på det europæiske marked, er der desuden grund til at overveje, hvordan SocialTV bør håndteres som kommunikationskanal.
Kundeservice rykker over på sociale medier
Det er faktum, at kundeservice har taget de sociale medier til sig, men vi er stadig ved at lære, hvordan vi skal håndtere de nye muligheder, kunder får gennem sociale medier. Næsten halvdelen af de amerikanske kunder bruger sociale medier til at komme i kontakt med virksomheder for at dele deres mening om produkter og for at stille spørgsmål.
Her fortsætter udfordringen for amerikanske såvel som danske virksomheder med at bestå i at udbyde en god kundeservice til kunder, der er vant til kort svartid og en personlig tone på sociale medier.
Word-of-mouth har fået en ny dimension
Word-of-mouth var noget, der foregik mellem mennesker med eksisterende relationer i gamle dage, og disse relationer har stadig stor indflydelse på vores beslutningsprocesser – ikke mindst når vi køber produkter. Sociale medier har dog udvidet den enkelte forbrugers mulighed for at rådføre sig med andre forbrugere drastisk. Vi læser brugeranmeldelser direkte i webshops, rådfører os med Trustpilot eller i fora, hvor andre brugere deler deres erfaringer.
Netop af denne grund er det vigtigt for virksomheder at lytte med, når kunder udtrykker deres positive og negative oplevelser online. En succesfuld håndtering af den sociale og digitale word-of-mouth repræsenterer ikke blot muligheden for at vende negative oplevelser til varme anbefalinger, det betyder også indsigt i kundernes behov og ønkser – en guldgrubbe for fremtidens produktudvikling og markedsføring.
Forbrugerne vænner sig til sociale reklamer
Selvom en tredjedel stadig bliver mere irriterede over reklamer på sociale medier end øvrige reklamer online, har holdningen ifølge Nielsen rykket sig. Mere end en fjerdedel af brugerne af sociale medier siger, at det er mere sandsynligt, at de lægger mærke til en reklame, der bliver delt af en de kender via sociale medier end ellers. Desuden synes mere end en fjerdedel af brugerne, at det er i orden at vise reklamer på sociale medier, der er specifikt målrettet dem på baggrund af deres profilinformationer.
Som virksomhed bør man overveje, hvilke muligheder og faldgruber bannerreklame på sociale muligheder repræsenterer. Udnyttet rigtigt og målrettet en positivt indstillet målgruppe har denne type marketing uden tvivl stort potentiale.
Er du tændt på at læse mere om tendenser indenfor sociale medier? Du kan læse hele rapporten “The Social Media Report 2012” her.