Du har sikkert set det mange gange før men uden at tænke over, hvad det egentlig var og om det havde et navn. Det er ikke kun god underholdning, det er også sjovt, innovativt og tankevækkende.
Om man kan lide de kreative markedsføringsstrategier eller ej, kan man ikke komme uden om hvor opsigtsvækkende de i mange tilfælde er. Her er et lille sjovt klip til den kommende weekend fra Youtube.
Guerilla Marketing
Det officielle term for denne kreative og anderledes form for markedsføring er Guerilla Marketing, som i bund og grund går ud på at opnå ”traditionelle” mål med utraditionelle metoder. De traditionelle mål i denne forstand kan være at skabe opmærksomhed om en sag, et produkt eller en virksomhed. Det kan være i en god sags tjeneste eller for at skabe profit. For at opnå disse mål tages utraditionelle og kreative metoder i brug og det er nogle af de metoder som vises i videoen.
Guerilla guruen over dem alle, Jay Conrad Levinson, definerer begrebet således:
I’m referring to the soul and essence of guerrilla marketing which remain as always — achieving conventional goals, such as profits and joy, with unconventional methods, such as investing energy instead of money. – Jay Conrad Levinson
Det handler om at skabe så meget opmærksomhed som muligt, uden at det koster alt for mange penge. Og det er her den online Guerilla Marketing spiller ind.
De sociale medier
De sociale medier er de seneste år for alvor blevet populære og folk netværker som aldrig før. Der er nemt for mange virksomheder at komme i kontakt med deres kunder via de sociale medier og det kan derfor kun anbefales, at virksomhederne benytter denne mulighed.
Gennem de sociale medier er det muligt for virksomhederne at sprede et budskab på en helt anderledes måde og har man fundet på den gode og innovative markedsføringsidé kan man gennem netværk få skabt endnu mere opmærksomhed. Det kan gøres med et simpelt billede af kampagnen eller en video. På et site som Facebook bliver der delt utallige billeder og videoer hver dag, og her igennem vil det være nemt og hurtigt at få spredt det iøjnefaldende budskab.
Der findes mange forskellige måder at gribe guerilla marketing an på. Det vigtigste er, at det er anderledes og iøjnefaldende, så mange mennesker ser det, deler det og skriver om det.
Et godt eksempel på udnyttelsen af de sociale medier er YOUSEE. I dette eksempel har de på Facebook svaret på en kundes henvendelse om opsigelse af abonnement.
Det er et utraditionelt og sjovt svar, som har fået folk til at snakke om dem. Denne status er også blevet delt vidt og bredt på Facebook og andre sociale medier og har givet YOUSEE positiv omtale.