• 51 91 09 99
  • Ny kunde
  • Gratis viden
  • Priser
  • Kontakt
  • Google Ads Bureau
    • Google Ads Bureau
    • Display-annoncering
    • YouTube-annoncering
    • Google Ads videoer
    • Google Ads FAQ
    • Google Grants
    • Google Shopping
  • Analytics
  • Facebook Ads
  • SEO
  • Andre ydelser
    • Google Tag Manager
    • Google Optimize
    • LinkedIn annoncering
    • Bing Ads
    • E-mail automatisering
    • MailChimp
    • Foredrag
    • Webdesign
    • WordPress udvikling
    • Woocommerce
    • Læring
  • Referencer
  • Blog
  • Job
  • Om os
  • Afdelinger
  • Referencer
  • Priser
  • Gratis viden
  • Ny kunde?
  • Kontakt
  •   51 91 09 99
  • Google Ads
    • Google Ads Bureau
    • Display-annoncering
    • YouTube-annoncering
    • Google Ads videoer
    • Google Ads FAQ
    • Google Grants
    • Google Shopping
  • Analytics
  • Facebook Ads
  • SEO
  • Flere ydelser
    • Google Tag Manager
    • LinkedIn annoncering
    • Bing Ads
    • E-mail automatisering
    • MailChimp
    • Foredrag
    • Webdesign
    • WordPress udvikling
    • WooCommerce
  • Info
    • Kontakt
    • Medarbejder
    • Om Become
    • Beruf & Compell fusionerer
    • Afdelinger
    • Samfundsansvar
    • Job hos Become

Markedsføring, Nyheder

Ældre dato (20 november 2013)
Vær opmærksom på at dette indlæg er af ældre dato, læs derfor med hensyn og en vis skepsis da den digitale udvikling som bekendt jo går meget stærkt.
Er du i tvivl eller ønsker du at have noget uddybet så kontakt os gerne.

 

Jeg er blogger – skal jeg virkelig beskattes af gaver?


Jeg er blogger – skal jeg virkelig beskattes af gaver?

Webshops og andre virksomheder anvender i større og større omfang bloggere til dels at promovere nye produkter og dels som led i deres SEO-strategi.
En betydelig del af bloggernes betaling er ofte, at de kan beholde de produkter, som de tester for virksomhederne. Dette er fordelagtigt for virksomhederne, fordi deres omkostning til bloggerne alene er kostprisen på produkterne, mens bloggerne modtager et produkt, som i butikkerne koster 40-50 % mere end virksomhedernes kostpris.
For at illustrere forskellen mellem virksomhedens omkostning og bloggerens “indtægt”, kan vi anvende et eksempel, hvor en webshop, der sælger iPhone-covers, betaler en blogger med et iPhone-cover i stedet for kontanter. Følgende gør sig gældende for webshoppen:

Kostpris for covers ekskl. moms:

140

Sædvanlig salgspris for covers:

200

 – heraf moms:

40

Webshoppens normale avance

20

Eksempel 1
Hvis bloggeren skulle købe et iPhone-cover, ville hun først skulle tjene ca. 400 kr. (som løn for at lave et blog-indlæg), betale 50 % i skat, og derefter bruge de resterende 200 kr. på at købe coveret (lad os for overskuelighedens skyld sige, at coveret købes i en anden butik).
I dette tilfælde har virksomheden således en omkostning på 400 kr. som lønudgift til bloggeren.
Eksempel 2
Hvis bloggeren modtager et iPhone-cover som betaling for et blogindlæg, modtager hun en ting, der har en markedsværdi på 200 kr. Virksomheden betaler dog kun 140 kr. for coveret.
I dette tilfælde udgør virksomhedens omkostninger alene 140 kr.
I begge eksempler står bloggeren i sidste ende med det samme iPhone-cover i hånden, men i eksempel 2 har virksomheden en omkostning, der er mindre end det halve af omkostningerne i eksempel 1. Hovedparten af besparelsen er “finansieret” af SKAT, fordi det ikke indberettes til SKAT, at bloggeren har modtaget betaling for sit blog-indlæg, ligesom virksomheden ikke har betalt salgsmoms.

Skatteregler generelt

Hvis der er “kraftige forventninger” til, eller hvis der er indgået en skriftlig eller mundtlig aftale om, at en blogger modtager en vare, hvis hun skriver et blogindlæg, vil varen blive betragtet som løn eller omsætning (og dermed ikke som en gave).
Al løn skal som udgangspunkt beskattes – uanset om lønnen udbetales i DKK eller EUR, og uanset om lønnen udbetales med kontanter, varer eller tjenesteydelser.
Bloggeren pligtig til at kontrollere, at al indkomst er indberettet til SKAT.  Bloggeren kan kontrollere dette på sin årsopgørelse.

Hvad skal jeg så gøre?

Bloggere har som udgangspunkt tre valgmuligheder til, hvordan de vil indberette / behandle kontanter eller varer, der modtages som betaling for blog-indlæg:
1. Modtage varerne/pengene sort og håbe på ikke at blive opdaget
Denne løsning er selvfølgelig dårlig og ikke anbefalelsesværdig.
2. Modtage varerne /pengene og sikre, at disse indberettes som B-indkomst
Når året er omme skal der betales A-skat og AM-bidrag af pengene og værdien af varerne. Dette betyder, at bloggeren skal betale skat af værdien af alle modtagne gaver.
Hvis denne udbetales i form af varer, er der varernes markedspris, der skal indberettes, og denne som bloggeren skal opgive. Det er således varernes salgspris inkl. moms, der udgør B-indkomsten. I eksemplet ovenfor vil det altså være de 200 kr. som iPhone-coveret koster.
3. Oprette en momsregistreret virksomhed, hvor varerne og kontanter bogføres som omsætning
Denne løsning kræver mere administrations end løsning nr. 2, og fungerer bedst hvis der modtages kontanter (dvs. ikke varer). Løsningen kræver, at din omsætning ikke er ubetydelig. En omsætning på mindst 50.000 kr. pr. år forventes at være tilstrækkelig.
Hvis denne løsning anvendes, kan der også fratrækkes omkostninger, der er tilknyttet skrivningen af blog-indlæggene – dvs. køb af computer, web-hosting m.v.
 

Anders-Balmer-KPMG

Kontakt Anders Balmer

 
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til Anders, kan du kontakte ham på anders.balmer@dk.ey.com eller tlf nr. 73 23 47 82. Find Anders Balmer på Linkdedin.

Modtag vores nyhedsbrev

om digital markedsføring

Nyhedsbrev footer
HVEM ER BECOME?

Become er et digitalt marketingbureau med speciale i Google Ads, Google Analytics og Facebook Ads. Vi har mange års erfaring på tværs af brancher - og denne erfaring bruger vi blandt andet til at undervise.

Hos Become har vi ingen lange bindingsperioder, og vores samarbejder går derfor på tillid, performance og data.

  • Kategorier:
  • Google Ads
  • Facebook Ads
  • Google Analytics
  • SEO
  • Display Ads

LAD OS TAGE EN SNAK

Bjarke Bekhøj

Direktør & Partner

52 10 50 60

bb@become.dk

Ring Mig Op

Become

CVR: 33588461
info@become.dk
51 91 09 99

Become Aarhus

Skejby Nordlandsvej 309
8200 Aarhus N
71 99 75 15

Become København

Bag Elefanterne 1
1799 København V
91 55 55 33

Become Aalborg

Fredrikstadvej 1
9200 Aalborg
31 24 24 23

Become Holstebro

Nupark 51
7500 Holstebro
30 73 59 72

Client Partners Verified

Modtag vores nyhedsbrev

om digital markedsføring

Nyhedsbrev footer