Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Become Blog

Kampster: fra idefase til markedsklar app

Vi bruger dem til at finde fra A til B, til at spille spil, organisere vores music, lytte til radio, underholde og undervise vores børn, holde styr på vores rejsedokumenter og bruge vores bank. Vi er vilde med apps, og markedet boomer med utrolige 8.000 nye apps introduceret hver eneste dag.
Men hvad ligger der egentligt bag en god app? Hvordan kommer man fra den gode ide til en markedsklar app? Founder for tuneringsapp’en Kampster, Anders Stampe, deler ud af hans erfaringer som iværksætter og appudvikler her.

Hverdagens problemer og den gode ide 

Anders Stampe blev app-udvikler og iværksætter på baggrund af en ide, han fik, da han var ude at se sin søn spille håndbold. ”Min mor ringede og spurgte til resultaterne. Især min far var interesseret og ville gerne vide mere om, hvem hans barnebarns hold var i pulje med, og hvordan de i det hele taget stod i turneringen – og det vidste jeg da ikke lige. Så måtte jeg jo tage affære og se at finde nogle svar”, fortæller Ander.
Det viste sig, at de omkringstående forældre heller ikke vidste, hvordan det egentligt så ud med turneringens resultater. ”Og så gik jeg ellers på jagt efter en, der havde et overblik over sagerne. Jeg fandt frem til en ældre herre, der forsøgte at holde styr på resultater og kampe med clipboard og et stykke papir med diverse skriblerier”, forklarer Anders.

“Det så ud til at være noget af en udfordring med de redskaber.”, fortsætter han. ”Jeg kunne ikke lade være med at tænke, at der da måtte findes et online værktøj – måske endda noget, hvor man kunne vise resultaterne på en skærm, så drengene kunne være stolte over det, de havde opnået”.  
Efter grundig research var Anders dog sikker i sin sag. Der fandtes ingen eksisterende løsninger på det problem, han var stødt på den dag til sin søns håndboldkamp.  De løsninger, der var på markedet, var enten for simple eller for dyre størrelser udarbejdet med semiprofessionelle og professionelle for øje.

Nem at bruge, gratis og tilgængelig for alle

Anders besluttede sig for at arbejde videre med ideen om en løsning. Han begyndte hurtigt at tænke på en app, der kunne fungere som et turneringsværktøj, som gjorde det nemt for alle, der elskede at konkurrere at oprette en turnering og holde styr på puljer, kampe og resultater.
Løsningen skulle være nem at bruge, gratis og tilgængelig for alle. Det var desuden vigtigt for Anders, at den var sat op, så den koblede folk sammen og gjorde det nemt at dele resultater med venner og familie.
Han gik i gang med at skrive et skelet til en grundide, og så tog han kontakt til en ven, der havde mere en 20 års erfaring indenfor branchen, Jesper Wacherhausen.
”Jeg ville gerne have noget kritik på mine ideer fra en person med indsigt i branchen. Jesper vendte hurtigt tilbage, og det viste sig, at han var vild med ideen. Faktisk så vild, at han gerne ville være med til at realisere ideen – derfra var vi to om at udvikle det, der skulle blive til Kampster”, siger Anders glad.

I gang med arbejdet

Anders og Jesper tog nu rigtigt fat. De kom i dybden med grundideen og begyndte at beskrive funktionalitet og at udvikle wire frames. ”Til at starte med sad vi med det hele i hånden, senere inviterede vi webdesigner og udvikler Michael Brydebøl til at være med. Michael lavede alle wireframes og designs til app’en. Det hele begyndte at tage form, og vi blev klar over, at der var tale om et større projekt end som så,” fortæller Anders.
Det blev tydeligt for de tre iværksættere, at der var brug for at bygge en database op fra bunden, ligesom der skulle udvikles en ordentlig API til spiludviklere, der gerne ville bruge Kampster som redskab for online spilturneringer.
”Der skulle også skrives noget godt software og laves noget fedt design. Derfor blev det klart for os, at vi skulle have fat i en virksomhed med erfaring til at hjælpe os med at lave den her app, hvis den skulle blive til den løsning, vi forestillede os. Vi droppede ideen om at hyre en udviklergut eller to til billige penge og gik i gang med at finde en mere professionel leverandør,” fortsætter Anders.

Anders og Jesper endte med at vælge en dansk virksomhed med 3000 udviklere tilknyttet i Ukraine. De rejste til Kiev, gennemgik alt deres materiale med udviklerholdet, og fik et estimat på projektets størrelse. ”Vores rejse og ambitionen om at lave en gennemarbejdet og professionel løsning betød, at projektet rent økonomisk rykkede op i en anden skala. Der var ikke umiddelbart nogen banker, der ville låne os penge til projektet, så vi gik i gang med at udvikle en økonomisk model til at finde investorer til udviklingen,” forklarer Anders.
”Vi endte med en god kombination af investorer og personer, der kunne byde ind med viden blandt andre Lars Schmidt, der er ekspert i brugergrænseflader. Og i september sidste år stiftede vi så selskab, hvilket betød, at vi kunne starte op på udviklingsarbejdet per d. 1. september 2012,” fortæller Anders.
 

Brugeroplevelsen i centrum

Siden startskuddet for udviklingen af Kampster har Anders og Jesper konstant været opmærksomme på at videreudvikle deres turneringsværktøj. De er nu ved at være klar til at påbegynde en marketingindsats for app’en, der allerede bliver downloadet 20-25 dagligt gange af folk fra hele verden udelukkende baseret på organisk søgning i App Store.
For Anders er der ingen tvivl om, hvad det betyder: ”Vi har fået bevis for, at vi er ude at løse et problem, der rent faktisk eksisterer – og det fedt at folk allerede bruger app’en, for det giver os værdifuld indsigt i, hvordan vi kan forbedre vores løsning”.

Anders forklarer videre: ”Du har selvfølgeligt et road map for funktionalitet og en ide om, hvordan dine brugere vil bruge din app, men hvis der er en ting, vi har lært af den her proces, så er det, at du ikke aner, hvad der sker, når dit produkt kommer i hænderne på uafhængige brugere, der downloader det af egen fri vilje. Det er her, du virkeligt kan lære, hvad der virker godt og hvilke problemer, der er med din løsning”.
Denne læring har resulteret i, at Anders og Jesper nu står klar med version af Kampster, de er klar til at markedsføre til den potentielt enorme målgruppe af konkurrenceglade folk i alle afskygninger, app’en henvender sig til.

Instinktivt sjovt og socialt

Anders har en stærk tro på, at Kampster vil blive en succes, når markedsføringen af app’en for alvor går i gang. Han forklarer, at: ”Kampster appelerer til noget helt instinktivt i os alle sammen: konkurrencementalitet og den psykologiske gevinst ved at kæmpe og vinde. Det er en ret stærk drift i folk, også når de ikke lige vinder i først omgang”.
“Når de først er med i en turnering, bliver de næsten altid lidt indebrændte, hvis de ryger ud af den – så giver Kampster hurtig mulighed for at starte en ny turnering. Og du kan lave en turnering baseret på alt lige fra golf til bordtennis til online spil, så det er bare med at tænke kreativt. Desuden bliver det sjovt at spille spil igen, du måske var kørt lidt træt i – som for eksempel Quiz Battle eller Wordfeud”, siger Anders med et smil.

Samtidigt påpeger Anders, at Kampsters naturlige integration med Facebook gør det nemt at invitere folk til turneringer, da brugerne både kan invitere venner personligt eller slå åbne turneringer op på deres væg. I Kampster kan man desuden dele og kommentere de forskellige turneringers resultater, så appen skaber gode muligheder for at kombinere konkurrencegenet med det sociale behov (og pralegenet J), der som regel også er stærkt hos de fleste af os.

Flere vinkler på forretningssiden

Forretningspotentialet i Kampster er til at få øje på, og der findes mere end en indgangsvinkel her. Kampster har for eksempel allerede fået interesse fra flere spiludviklere, der ser en mulighed for at booste deres produktlivscyklus  og genskabe interessen for et spil ved at sætte det i en turneringskontekst.
Virksomheder over en bred kam vil desuden kunne bruge app’en som en platform, der sætter dem i kontakt med relevante målgrupper ved at sponsorere turneringer for disse.
 

Hvis du har ideen, så spring ud i det!

Anders råd til andre, der sidder derude med en god ide, er klart: ”Jeg har ikke nogen magistergrad i det her arbejde, men jeg har troet på ideen fra dag 1.
Hvis man går i gang med at realisere en ide som denne, skal man ikke kunne det hele fra starten, men man skal være indstillet på at omlægge sit liv. Når du kaster dig ud i det, kommer du til at beskæftige dig med det 24 timer i døgnet, og du bliver en blæksprutte, der skal kunne håndtere alt fra finansiering til tekstproduktion”, fortæller Anders.
Han fortsætter:“Livet som iværksætter er en lind strøm af succes og mavepumpere, og gennem det hele er det vigtigt at forblive meget udmyg overfor opgaven, så du aldrig holder op med at knokle for dit mål.” 

Anders Stampe er tidligere marketingdirektør for Dynamicweb. Han arbejder i dag som fuldtidsiværksætter og har sammen med partner Jesper Wacherhausen fuldt fokus på Kampster.

Indholdsfortegnelse

Del opslaget: