Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Become Blog

Kort varsel: En uge = 54.000 kr. via sociale medier

Gør en indsats for den hjælp, du beder om

Dette er et gæsteindlæg skrevet af Nikolaj Astrup Madsen
Sidste søndag satte jeg et projekt i gang. Jeg ville se, hvor mange penge jeg kunne nå at samle ind til Kræftens Bekæmpelse på præcis en uge. Hvorfor? Jeg kastede mig ud i projektet, fordi jeg længe har leget med tanken om at samle penge ind til et godt formål ved hjælp af sociale medier. Og jeg valgte at samle ind til Kræftens Bekæmpelse, fordi min familie har været ramt af cancer, så kampen mod kræft er en hjertesag for mig.
Projektets ide var simpel. Det handlede i bund og grund om at arbejde for støtten, fremfor at bede om donationer. Alle deltagende virksomheder er blevet tilbudt hjælp til deres online markedsføring, mod at de penge, de betalte, gik direkte til Kræftens Bekæmpelse.
Mit mål var samlet set at samle 50.000 kr. ind, selvom jeg må indrømme, at jeg maksimalt troede, at jeg kunne samle 25.000 kr. ind på kun en uge. Vi nåede dog målet og endte på 54.000 kr, og vi nåede faktisk at få tilsagn fra alle støtter på bare 5 dage.
Compell var de første til at byde ind ganske få minutter efter, projektet var sat i gang – Tak for det!

Du skal turde vise, at du har noget på spil!

Projektet lærte mig et par ting omkring sociale medier. For at få succes med det, var jeg afhængig af min succes med at bruge de sociale medier, altså at få folk til at engagere sig i mit budskab ved at like, kommentere, tweete og simpelthen hjælpe med at sprede det. Der var samtidigt en høj risiko forbundet med at bruge de sociale medier, for lykkedes projektet ikke, ville det være åbenlyst for alle. Der var altså ingen mulighed for at skjule en eventuel fiasko.
Jeg tror meget på, at man i markedsføring generelt, og markedsføring via sociale medier i særdeleshed, skal være oprigtig, ærlig, ægte og turde vise at man har noget på spil. Det forsøgte jeg her. For på de sociale medier, er der utrolig mange, som bare snakker og snakker uden at have noget relevant eller vigtigt at sige, og deres budskaber dør hurtigt hen uden at opnå den store opmærksomhed.
Der var ikke den store respons de første par dage, selvom jeg forsøgte at sprede budskaber om mit fantastiske projekt på Twitter, Da de første ”støtte-aftaler” kom i hus, tweetede jeg selvfølgelig straks om vores succes, og jeg blev ved og ved. Langsomt begyndte snebolden at rulle, og flere og flere gav retweets og delte det på Facebook. Jeg havde fat i et holdbart koncept – folk var engagerede, og budskabet blev spredt!

Vær beredt! De er ikke til at styre…

Jeg lavede dog en ret stor fejl, som jeg tror, det er godt at være opmærksom på, når man arbejder med sociale medier: Jeg glemte, at man ikke helt kan styre, hvornår ting peaker! Jeg havde bygget projektet op, sådan, at søndag til fredag var afsat til at få støtte-aftaler i hus. Lørdag og søndag skulle jeg så levere i forhold til de opgaver, som de deltagende virksomheder havde betalt for. Derfor havde jeg samlet 8 folk lørdag, der skulle hjælpe mig hele dagen, så vi kunne levere til vores kunder. Snebolden begyndte for alvor at rulle fredag og lørdag, og jeg fik faktisk så mange henvendelser, at jeg desværre måtte takke nej til nogen af dem, fordi jeg simpelthen ikke havde arbejdskraft til at varetage opgaverne.
Hvis jeg skulle gøre det igen, ville jeg lave et meget mere fleksibelt setup, hvor jeg hurtigt og fleksibelt kunne få arbejdskraft ind, som løbende kunne varetage de opgaver, vi fik. Jeg tror, vi kunne have nået 75.000 kr., hvis jeg havde planlagt bedre.
Under alle omstrændigheder var projektet en stor succes, og jeg selv lærte følgende om sociale medier undervejs:

  • Vær ægte, oprigtig og hav noget på spil
  • Planlæg efter, at du ikke kan styre kampagner 100%
  • Gør noget anderledes – den specielle vinkel med at arbejde for støtten fik mere vind i sejlene end hvis jeg ”bare” havde startet en indsamling, hvor jeg bedte om donationer.

Læs og projektet her: Hjælp mig med at hjælpe Kræftens Bekæmpelse.
/ Nikolaj Astrup Madsen

Indholdsfortegnelse

Del opslaget: