Får virksomheder nok ud af deres marketingindsats?
Med intelligent online leadhåndtering kan virksomheder opnå højere effektivitet på salgsindsatsen og dermed opnå højere ROI på deres marketingkroner. Her gennemgås processen for leadhåndtering trin for trin. Læs også om en god Google Analytics opsætning af et ambitiøst digitalt marketing bureau.
Mulighederne med online leadhåndtering
Leadhåntering dækker over, hvordan man som virksomhed håndterer potentielle kundekontakter. Virksomhedens online tilstedeværelse giver en række muligheder for at optimere leadhåndtering, som traditionelt ikke har eksisteret. Det store potentiale online findes på 3 vigtige områder:
- Der findes forskellige softwareløsninger på markedet, der gør det muligt at identificere, hvilke virksomheder der besøger din hjemmeside. I en salgsindsats kan du dermed rette mere konkret henvendelse til leads med en dybere baggrundsviden.
- Det er muligt at finde ud af præcist, hvordan den besøgende kom ind på hjemmesiden. Besøgende fra Google angiver eksempelvis præcist, hvilket behov de har gennem deres brug af søgetermer (søger de efter “revisor Århus”, har de brug for en revisor i århusområdet).
- Adfærd på hjemmesiden giver ydermere informationer om, hvor konkret brugerens behov er.
[note]
Eksempel
- En besøgende kommer ind på en virksomheds hjemmeside via Google Adwords. Der kan her præcist identificeres, hvilken søgeterm der er blevet brugt. Valg af søgeterm = beskrivelse af behov.
- Når den besøgende lander på hjemmesiden, kan virksomheden, som denne person sidder hos, identificeres via software installeret.
- Den besøgendes adfærd på hjemmeside undersøges grundigt. Det vil sige, at kundens konkrete behov identificeres ud fra summen af tidsforbrug på hjemmesiden plus læste sider f.eks. kontaktinfo, referenceside, osv.
Summen af disse informationer giver bonus casino muligheden for at rette konkret henvendelse til en virksomhed og ofte også præcist til den person, der netop har behovet. Alternativet er, at personen fortsatte sin informationssøgning og endte med et valg af en anden leverandør.
Leadhåndtering vender altså kontaktprocessen om – det er virksomheden, der identificerer sig over for kunden med en løsning til at opfylde kundens behov.
[/note]
Leadhåndtering handler i høj grad om at konvertere besøgende til kvalitetsleads. Deri ligger en opgave for virksomhederne i at udvælge kvalitetsleads at forfølge og modstå fristelsen til at tage kontakt til alle leads uden forudgående analyse og udvælgelse. En typisk fodfejl, som ikke skaber mere værdi for nogen, er netop at skyde med spredehagl og derved spilde tid på leads, som ikke er relevante.
Fordi beslutningsprocessen på B2B-markedet ofte er en lang og kompleks proces, er leadhåndtering et værdifuldt værktøj til at skabe målrettet rådgivning fra udbyder til efterspørger. Jo dybere baggrundsviden om et lead, jo stærkere står man i kontaktfasen.
Guld på gaden
Men mange danske virksomheder benytter sig ikke af målrettet leadhåndtering, og det er som at tabe guld på gaden ikke at udnytte muligheden for en langt mere målrettet kommunikation til at minimere barriererne i kontaktfasen. Ved man, hvad et lead specifikt har brug for, er man længder foran konkurrenterne, og kan minimere den afstand der er fra en kundes researchfase til et endeligt køb.