Tak fordi du læser med hos Become. Product Listing Ads (PLA) er det nyeste annonceformat inden for search marketing, og mange butikker er ved at finde ud af at udnytte denne kæmpe mulighed for mersalg, der endda er til lavere klikpriser.
Men hvordan optimerer du webshoppen, så du får det maksimale ud af annoncebudgettet? Og hvilken ’best practice’ kan du begynde med at implementere allerede i dag, inden Merchant center opdaterer dit produkt feed næste gang?
Hvis du ikke har bunker af data til din rådighed, for at afgøre hvilke elementer der er vigtige at medtage i dit produkt feed, så start med at følge disse 5 råd. Herefter vil dine annoncer blive mere relevante og den gennemsnitlige konverteringspris vil falde:
5 tips til optimering af dit feed
1) Gør dit feed mere omfattende (jo mere data desto bedre)
Start med at inkludere alle dine produkter i dit feed. Hvis du undlader produkter, vil det være det samme som at undlade en række søgeord i din Adwords kampagne, da Google selv finder de oplysninger de skal bruge. Derfor er det også vigtigt, at du fodrer Google med alle de oplysninger du har om hvert produkt. Er der efterfølgende produkter, som du ikke ønsker at promovere yderligere, kan du altid sætte budgettet ned til et minimum under produktmål i Adwords.
Hvis en nybagt mor eksempelvis søger efter en ”Hvid Joha uld body” til sit barn, men ikke har inkluderet fx den specifikke farve på produktet, så kan hun ende med at få vist, som eksemplet nedenunder, en grå/stribet Joha body. Hvis hun klikker på annoncen, får du trafikken til dit website og betaler for klikket, men produktet er desværre ikke relevant for moren, da hun søgte på en hvid uld body – der er derfor store chancer for at hun forlader din webshop igen. Lær mere om konverteringsoptimering og SEO med Become.
2) Sådan sikrer du at dit feed er komplet
Sørg for at produktet har en tilhørende værdi til hver egenskab i webshoppen. Lød det som russisk for dig? Jeg mener; i stedet for at skrive al produktinfo i en lang produktbeskrivelse, så opret i stedet flere punkter i webshoppen, hvori den relevante info ligger. På denne måde kan du lettere opdele dine data i feed’et, så Google bedre kan indeksere dine produkter.
Mangler du at udfylde vigtige produktinformationer, vil det skabe huller i søgeforespørgslen.
Vi bruger igen lige eksemplet med søgning på en Hvid Joha uld body. Har du for eksempel ikke skrevet hvilke størrelser du har på lager, vil du igen lede trafik til din webshop – men til et produkt du ikke lagerfører. Igen vil dette resultere i at kunden klikker væk. Under alle omstændigheder vil du stå i en situation, hvor din annonce er mindre relevant i forhold til dine konkurrenter, der måske har mere komplette feeds, som omfatter en bestemt størrelse (fx “Hvid Joha uld body str. 56”)
Er produkterne i webshoppen ikke komplette, vil det gøre dig mindre konkurrencedygtig, da du vil få vist dine annoncer i flere søgeforespørgsler og få mindre kvalificeret trafik. Dette vil påvirke dit budget negativt. For selvom der ikke er søgeord du skal forholde dig til, så har du stadig en klikfrekvens (CTR), hvor Google måler hvor relevante dine annoncer er for forbrugerne. Får dine annoncer ikke klik, så er de ikke relevante i Googles øjne, og de vil med tiden stoppe med at blive vist.
3) Optimér produktets titel
Produkter kan have lange titler, men som i Adwords tekstannoncer har PLA kun plads til 25 anslag, så det er ikke nok bare at bruge din søgeoptimerede overskrift.
Det er vigtigt at placere de vigtigste intentioner/kerneproduktværdier i starten af titlen for at give det rigtige blikfang.
Medtag din produkt type (dvs. sofa, cykel, regntøj) inden for de første 2 – 3 ord og sørg for at medtage de vigtigste elementer inden for de første 25 tegn. Det er de første 25 anslag der skal sælge annoncen sammen med billedet og prisen.
Du kan også få optimeret visning og læsbarhed, ved i nogle tilfælde at bruge synonymer/forkortelser for lange ord, for at få det bedste ud af den begrænsede plads du har. Hvis du for eksempel annoncerer for “Bang & Olufsen,” kan du her bruge forkortelsen “B&O”.
4) Optimer indhold efter kundernes søgevaner
Optimering af indholdet i dit feed bør baseres på, hvordan brugerne søger efter dine produkter. Mange produkter har fagudtryk som ikke nødvendigvis bruges af den almindelige forbruger.
Fx
Azur → Blå
Armatur → Vandhane
Chinos → Bukser
Loafers → Sko
Amarone → Rødvin
Ligesom søgeord i en Adwords tekstannonce af og til skal revurderes, så gælder det samme PLA-kampagner hvor produktbeskrivelsen skal indeholde de selvsamme relevante søgeord.
5) Er logo på et produktbillede en god idé?
Nogle annoncører har fundet på at sætte et logo hen over produktbilledet, for at skabe mere synlighed – hvilket det da også giver – og dermed flere klik til produktet. Det er dog imod Googles retningslinjer, så vi anbefaler, at man holder sig fra det og derved holder sig gode venner med Google ved at følger deres retningslinjer. Det er dog Google selv, der godkender feedet, så i nogle travle tilfælde slipper der produktbilleder ud, som burde være blevet afvist.
Hvis du læser punkt 1-4 godt igennem, så behøver du ikke at omgås reglerne.
Husk, at den vigtigste del af Merchant Center feed optimering er, at optimere ud fra feedback fra din PLA kampagne. Derfor skal du optimere dit feed baseret på de søgeforespørgsler, der konverterer og giver værdi for dig. Men indtil du har samlet data nok ind til at kunne optimere ud fra disse søgeforespørgsler, så er de 5 punkter, som jeg her har gennemgået, en god guideline og en rigtig god start.
God fornøjelse med projektet.