Brug SEO i din contentstrategi, og få mere ud af din content marketing. Denne uges inspiration at gå til weekend på kommer af et gæsteindlæg af Joakim Ditlev. Joakim er cand.mag i Informationsvidenskab fra Aarhus Universitet, og han har fået sin content marketing-erfaring fra softwarevirksomhederne Zmags og Trustpilot. Derudover blogger Joakim om sine erfaringer med content marketing.
Hvad er content marketing?
Måske har du hørt om content marketing, men hvad er det helt præcist? Den korte version er, at content marketing er en kultur, hvor virksomheder skaber og distribuerer relevant indhold for deres kunder for at vinde deres opmærksomhed og sympati.
Den lange version starter et helt andet sted. Nemlig der, hvor kunderne er stået af. Vi ser reklamer og annoncer som ren støj. Responsraterne er lave, produktionsomkostningerne høje og vores filtre til at sortere støj fra bliver mere og mere finmaskede. Vi vil ikke forstyrres, men vil hellere selv søge information, når vi får behovet.
Content marketing er en effektiv markedsføringsdisciplin, som handler om at markedsføre sig gennem relevant og værdiskabende indhold. Det betyder, at man skaber indhold, der giver reel værdi for ens målgruppe, og som er med til at skabe en relation til de mennesker, der kan blive ens fremtidige kunder.
I modsætning til traditionel markedsføring er der med engagerende content marketing ikke fokus på salg og opfordringer til køb. Derimod er der fokus på godt indhold i høj kvalitet, der skaber værdi for den besøgende her og nu.
Content marketing er efterhånden stort i USA, hvor primært onlinebaserede virksomheder bruger content marketing strategier til at øge mængden af relevant organisk trafik fra søgemaskinerne. Ved regelmæssigt at publicere indhold, som ens målgruppe interesserer sig for, er odds’ne bedre for at få mere plads i søgeresultaterne.
Men store multinationale virksomheder som Coca Cola og IBM er også begyndt at ride med på content marketing-bølgen. En rundspørge hos amerikanske virksomheder viser, at de forventer at bruge 31% af marketingbudgettet på at skabe og distribuere indhold (Kilde: contentmarketinginstitute.com).
Content marketing er opstået i kølvandet på de sociale mediers fremgang. Enhver virksomhed skulle have en blog, en Facebook fan page, en Twitter konto… Men kanalerne blev hurtigt fyldt op med reklamestøj. Efterhånden har mange virksomheder fundet ud af, at de traditionelle virkemidler ikke fungerer på de nye medier; at kaste om sig med taglines og navlepillende budskaber giver hverken likes, blog-abonnenter eller followers.
For i dag, når en potentiel kunde skal købe et produkt, er der stor sandsynlighed for, at vedkommende foretager en grundig research, før det lægges i kurven – og før der herefter købes. Derfor nytter det ikke noget, at du stopfodrer dit indhold med købsanbefalinger. Du skal derimod tilbyde dine besøgende interessant og godt indhold, som kan hjælpe dem med at tage en kvalificeret købsbeslutning. Når du gør det, styrker du relationen mellem dig og dine potentielle kunder, og det betyder, at de vil være mere tilbøjelige til at købe ved dig, når de er købeklare.
5 gode råd
Hvis du vil i gang med content marketing, får du her de fem vigtigste råd til at komme i gang:
- Din content strategi skal defineres ud fra virksomhedens målsætninger – vær 110% sikker på hvad virksomhedens vigtigste målsætning er, så det indhold du laver kan understøtte det. Skal I fastholde kunder, skal I have flere nye kunder eller skal I reducere omkostninger? Find ud af det inden noget andet.
- Kend din målgruppe og sigt indholdet efter deres udfordringer – du fejler, hvis du kun fortæller om din egen virksomhed eller services. Du skal sætte dig i kundens sted og finde ud af hvilke udfordringer målgruppen står med? Hvad prøver de at opnå med dine produkter, hvilke relaterede spørgsmål har de, som du kan besvare? Der er altid udfordringer og uklarheder at tage fat på.
- ”Less is more” når du bygger content strategi – fokuser på nogle få indholdstyper og gør dit bedste. Du kan ikke være fuldt aktiv på samtlige sociale medier på én gang, men du kan udvælge nogle relevante kanaler og fokusere på dem. Og du skal naturligvis fiske der, hvor fiskene er.
- Start ud med overset indhold, der har meget potentiale – hvis content marketing er et nyt område for din virksomhed, har du brug for nogle lette sejre til at beholde opbakningen og holde fast i content strategien. Udvælg nolge områder, der typisk er overset og som giver muligheder for øget kundedialog. Hjælpe-sektioner eller FAQs på websites kan være et godt sted at starte.
- Acceptér at det tager tid før du ser resultater – så sæt realistiske forventninger, vær konsistent og kommunikér planer og forventninger ud til alle interessenter i virksomheden.
Jeg håber, du er blevet inspireret. På min blog om content marketing finder du masser af eksempler fra danske og udenlandske virksomheder, ekspertinterviews og flere tips til at komme i gang. Hvis du arbejder med markedsføring, er det næsten umuligt at komme uden om content marketing – og det med god grund. Content marketing giver nemlig rig mulighed for at drive relevant trafik til din hjemmeside og øge dit brandkendskab. Når de besøgende lander på din side, bliver de mødt med relevant indhold, der på sigt vil konvertere dem til relevante leads. Jo mere information og inspiration, du kan give den potentielle kunde, jo større sandsynlighed er der for, at du bliver top of mind hos kunden, som så vælger at købe hos dig.