Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Become Blog

Tanker til weekenden – Sælger du på sociale medier? Så stop

Tak fordi du vælger at læse med hos Become. Læs også om vores gode Google Analytics opsætning. Hvis du vil skabe værdi for din virksomhed ved hjælp af sociale medier, skal sælgermentaliteten lægges på hylden. I stedet for at bruge de sociale medier som endnu en reklamesøjle, skal du bruge sociale medier til det, de er skabt til, og det, dine kunder rent faktisk bruger dem til: Opbygge og vedligeholde sociale relationer.
Sådan lyder meldingen fra Chief Social Marketing Officer ved Collective Bias, Ted Rubin.
Mens man i traditionelle marketingdiscipliner måler succes på den indtjening, man får igen for hver krone investeret i marketing (ROI), bør man ifølge Ted Rubin bruge en anden målestok for succes på sociale medier: Return on Relationship.
ROR er den værdi – både økonomisk værdi og opfattet værdi – der tilføres din virksomhed over tid gennem kundeloyalitet, anbefalinger og delinger.

Sådan får du mest ud af sociale medier

Vil du for alvor have noget ud af sociale medier, skal du altså fokusere på at skabe stærke relationer til dine kunder, men hvordan gør man bedst det? Ted Rubin giver fem råd:

  1. Lyt
    Sørg for at lytte til, hvad dine kunder siger på de sociale medier. Hvad synes de om dine produkter, hvilke problemer har de, hvad mangler de? Hvis du ved, hvad dine kunder taler om, kan du tale om emner, du ved, de finder relevante, og derved bryde igennem den støj, der findes på sociale medier.
     
  2. Lad kunderne være i centrum
    Omdrejningspunktet på de sociale platforme skal ikke være din virksomhed – det skal være din virksomheds kunder. Kundernes behov, ønsker, interesser og forventninger skal være det vigtigste for dig.
  3. Spørg, hvad du kan gøre for kunderne
    Dit fokus bør ikke være, hvor meget du kan få ud af dine kunder. Det skal derimod være på, hvor meget du kan gøre for dine kunder. Føler kunderne, at alt, du foretager dig, er et forsøg på at få noget fra dem, vil de hurtigt blive irriterede og forsvinde.
     
  4. Gå efter vedvarende engagement
    Undgå at tænke i kampagner og enkelte reaktioner. Overvej i stedet, hvad du kan gøre for at skabe vedvarende engagement fra dine kunder, og deltag i løbende samtaler. Ted Rubin fremhæver kampagnetankegangen som den største fejl, der ofte sker inden for social marketing.
     
  5. Kend din målgruppe
    Dine kunder er ikke bare pengetanke, der skal tømmes. Interessér dig for dine kunder, lær dem at kende og brug dit kendskab til dem i din fremtidige marketing.

Kort sagt: Socialisér i stedet for at sælge.

Hvordan tjener jeg penge på det?

Hvis du skal undgå direkte reklame, og du ikke må sælge, hvordan tjener du så penge på sociale medier?
En relation til en kunde, der er baseret på meningsfuld dialog, er loyalitetsskabende. Derfor kan sociale medier hjælpe dig med at holde på de kunder, du allerede har. Dialogen giver dig samtidig uvurderlig indsigt i dine kunders behov og ønsker, som du kan tilpasse dit produkt og din service efter, så det bliver mere eftertragtet.
Dine loyale kunder vil sandsynligvis anbefale dig til deres omgangskreds. Som vi beskrev i et tidligere blogindlæg, har anbefalinger fra både omgangskreds og fremmede stor betydning for vores valg af produkt og brand.
Sidst men ikke mindst kan den samlede værdi af din aktivitet på sociale medier styrke dit grundlag for fremtidige marketingstiltag, og dermed være medvirkende til større ROI på disse.
Den værdi, du for alvor kan få ud af sociale medier, er altså værdi, der skabes over længere tid. At opbygge denne værdi tager tid, energi og ægte engagement, men på lang sigt vil det være det hele værd – også for din pengepung.

Indholdsfortegnelse

Del opslaget: