Google annoncerer i det trykte medie
Google har igen formået at skabe buzz omkring sig selv og deres reklamemetoder. Denne gang har de benyttet sig af trykte annoncer i aviser, en metode man ellers ville mene var i stærk kontrast til, hvad Google er og står for.
Reklamen er trykt i den canadiske avis The Globe and Mail og har hurtigt fået meget omtale i de sociale medier.
Reklamen stiller et ironisk spørgsmål, nemlig: You know who needs a haircut? People searching for a haircut,” efterfulgt af: “Maybe that’s why ads on Google work.”
Her mener Google, at folk der sidder og læser en artikel i en avis ikke tænker på, at de skal til frisøren i det øjeblik, de læser avisen. Derfor er deres opmærksomhed rettet mod andre ting og frisørens budskab kan hurtigt blive overset. Bruger man derimod Google ads, så rammer frisøren den potentielle kunde, når kunden er allermest modtagelig overfor reklamen.
Dette fænonen kaldes ZMOT og er noget Google lægger meget vægt på og argumenterer, at der er sket en udvikling, når det kommer til kunders forbrugsadfærd og beslutningsproces.
Læs mere om ZMOT i artiklen; Undgå overflødig og spildt markedsføring.
Google Fail?
Ironien er på plads i denne reklame både i budskabet men også i det faktum, at Google har brugt en trykt form for reklame, som man vel nærmest kan se som konkurrenter til deres Google ads. Husk også en god Google Analytics opsætning.
Er det så bevis på, hvor meget værdi der stadig er i de trykte reklamer, når selv Google benytter dem? Har Google fejlet med denne reklame eller handler det i virkeligheden om at skabe nyhedsværdi og buzz?
Strategisk rope-a-dope!
Efter alt at dømme har Google været meget kloge i deres reklamestrategi, og selvom de har valgt en trykt avis som medie, virker det som en strategisk klog rope-a-dope fra deres side:
De har brugt et trykt medie, som er den diametrale modsætning til Google selv samtidig med, at de kan opfattes som konkurrenterne. Til gengæld har Google med denne reklame formået at skabe buzz omkring emnet og folk kommenterer og diskuterer løs på the world wide web.
Så har det virket eller ej?
[framed_box]
Rope-a-dope
Begrebet rope-a-dope kommer oprindeligt fra boksning, men i konkurrencemæssigsammenhæng i forretningsverdenen beskriver begrebet et strategivalg, hvor en part bevidst vælger at sætte sig selv i en situation, der udefra kan ligne en ‘selvmordsaktion’, men i virkeligheden går ud på at sætte sig selv i en forstærket situation.
[/framed_box]