Denne uges tanker til weekenden er et gæsteindlæg skrevet af Thomas B. Hansen, Mindset2Sell. Vi er super glade for Thomas’ inspirerende indlæg. Enjoy.
Læs også om Facebook Ads kampagner
Gad vide hvad der ville ske, hvis vi levede i en verden, hvor vi aldrig blev skuffede over vores medmennesker?
Jeg tror, vi alle har oplevet på ét eller andet tidspunkt i vores liv at have været skuffet over et andet menneskes handlinger eller mangel på samme. Det føles trælst og vi bliver ind i mellem kede af det, når vi oplever, at tingene ikke blev, som vi forventede det – vi kan selvfølgeligt også opleve det modsatte, at vi bliver positivt overraskede over, at noget dejligt skete, uden at vi havde forventet det.
Det er netop det her begreb med at forvente noget, jeg godt kunne tænke mig, at vi tygger lidt på.
Jeg tror, de fleste af os ofte har det med at bedømme andre mennesker, det være sig kolleger, venner, familiemedlemmer, børn, kærester eller ægtefolk, på hvad de gjorde, i forhold til hvad vi forventede af dem.
Det er ligesom blevet en accepteret deal i vores hjerner, at når nogen siger, de vil gøre noget, så forventer vi, at det ligesom er ufravigeligt. Det er blevet lovet uanset om vedkommende, der på det givne tidspunkt ytrede sine intentioner, var bevidst om hvordan vi modtog budskabet. Nu har vi en forventning om, at det vil ske. Og hvis/når det ikke sker, så er det, at vi bliver åhh så skuffede! Det er en smule ærgerligt, for det er jo ikke sikkert, at afsenderen af budskabet i virkeligheden afgav det som et løfte – måske var det en hensigt eller bare et ønske om at være hjælpsom.
Der kan jo i mellemtiden være sket mangt og meget, der har gjort, at vedkommende ikke lige har fået det gjort – eller også er det bare gledet ind i strømmen af gode hensigter, der aldrig rigtigt er blevet til noget, for i mellemtiden er der kommet andre og nu vigtigere ting at tage sig af.
Men vi har en kraftig tendens til at blive skuffede. Så går vi rundt og er kede af, at vedkommende ikke holdt hvad han/hun lovede – i hvert fald sådan som vi opfattede det. Det er en rigtig træls følelse at blive skuffet og den bringer gerne mange andre knap så positive ting med sig i sit kølvand; usikkerhed, kan han/hun ikke lide mig mere? er jeg blevet glemt?
Måske kunne vi selv gøre noget for ikke at havne i
“den skuffedes skuffe” gang på gang?
- Tænk nu, hvis vi ikke bedømte andre mennesker på, hvad de sagde eller lovede, men i stedet vurderede dem på, hvad de rent faktisk gjorde?
- Tænk hvis vi, i situationen hvor vi mener, vi blev lovet noget, lige tjekkede en ekstra gang, bare for at afsenderen af “løftet” også var klar over, hvordan vi opfattede det?
Måske behøvede ingen af os så at gå rundt og være skuffede, måske endda over noget som kun vi selv havde opfattet som et løfte?
Tag positiv hatten på og lad være med at gå rundt og vent på at blive skuffet endnu en gang – når du hører, at nogen lover dig noget, så dobbelttjek lige en gang om afsenderen nu også mente det som et løfte!
God weekend.
Thomas B. Hansen
Follow @Thomas B. Hansen