Konkurrencedygtige virksomheder er kendetegnet ved deres evne til at være et skridt foran. Men hvad gør succesfulde virksomheder til det, de er? Jeg følger løbende forfatter Seth Godins blog, og et af hans indlæg ramte en central nerve i forhold til viljen til succes. Han påpeger, at det, der ofte truer virksomheders evne til at opbygge og bibeholde langvarige konkurrencefordele, er noget så simpelt som undskyldninger.
Vi er dit digitale online marketing bureau
Fik du øje på en kortsigtet belønning?
Undskyldninger er en pudsig mekanisme, der som regel tjener til at forklare os selv og omverdenen, hvorfor vi ikke lagde alle kræfter i en opgave og nåede de ting, vi havde sat os for. I virkeligheden dækker undskyldninger over et mere eller mindre bevidst valg, vi har taget, og som vi er mindre stolte af; Valget mellem kortsigtede og langsigtede belønninger.
Når du vælger ikke at gøre noget, fordi det er besværligt, krævende eller uoverskueligt, får du en kortsigtet belønning: Du slipper for at gøre det, der virke svært. Problemet med din beslutning er, at du og din virksomhed kommer til at mangle de resultater, der skulle komme ud af din indsats på længere sigt.
Din indstilling skaber din virkelighed
Det sjove ved en undskyldning er, at du gerne vil overbevise dig selv og andre om, at du ikke havde noget valg, og det er her den virkeligt store fare ligger gemt. For hvis det lykkedes dig at sælge ideen om, at du ikke kunne gøre andet, skaber du i virkeligheden en mental begrænsning for dig selv og din virksomhed. Du kommer til at tro på, at du simpelthen ikke kan, og den overbevisning er det rene gift for dine og virksomhedens ambitioner.
Hvis du omvendt formår at trodse lysten til at finde på undskyldninger og i stedet fokuserer din energi på at tage de svære beslutninger og at turde satse dig selv, selvom du ikke er sikker på, hvordan du skal klare den udfordring, du står over for, kan du næsten ikke undgå at udvikle dig. I stedet for at afskære dig selv muligheder, føjer du til listen over dine erfaringer.
Og hvis du springer ud på dybt vand, der hvor ingen andre tør følge dig, tager du præcis den type risiko, der kan vise sig at give dig en afgørende konkurrencefordel…
God weekend