Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Become Blog

Tør du lave et fællesskab på nettet?

Hvem kan holde liv i din marketing på nettet ud over dig selv? Svaret er dine kunder. Hvis du opnår at lave et fællesskab på nettet, kan du nå meget længere med din marketing meget nemmere. Du får mere interaktion, mere deling, flere diskussioner og en god del mere anerkendelse.
Så hvorfor gør alle ikke bare det? Fordi det tager tålmodighed, tillid og flere nosser end de fleste har indenfor kommunikation.

Få styr på din struktur

Tilfældige budskaber på tilfældige tidspunkter og med varierende kvalitet danner ikke tillid hos dine kunder. Bevares, du får nok en flok likes her og en stak delinger der, men det er en kaotisk tilgang, og mennesker danner mere tillid til systemer som de kan relatere til eller danne en slags ”personlighed” ud fra, som man kan forstå.
Så læg en plan og overhold den. Det kræver lidt mere arbejde, men til gengæld åbner det op for et større pay-off, hvis du laver en god kommunikationsplan. Du lægger grundlaget for brugere, der arbejder for dig, udvider din synlighed online, forsvarer dig under eventuelle kriser og peger på dig selv som en tillidsvækkende forretning.

Du skal sætte noget på spil

Hvis du vil opbygge en dybere personlig tillid hos en flok af dine kunder, er du nødt til at gro et par nosser som det første. Ikke bogstavelig talt – men du er nødt til at sætte noget på spil overfor dine kunder. En form for sårbarhed, hvor du sætter dine værdier på spil eller klart tager stilling til noget.
Så drop den der fesne politikervise, hvor du kommunikerer sikkert og kedeligt, og ingen kan være uenig i det, du siger. Du er nødt til at få en rygrad og vise, hvad du står for i forhold til dine produkter, dit marked eller din virksomheds værdier. Det er meget nemmere sagt end gjort. Derfor er det noget, mange virksomheder ønsker at gøre, men i sidste ende har meget svært ved at gennemføre.
Jo flere af den slags tillidsbeviser man kan levere, jo mere kan man styrke tilliden imellem afsender og modtager – og du skal selvfølgelig være klar til at besvare eventuel interaktion.
Hvis du oplever det som svært, så prøv at starte småt og leg med at sætte mere på spil i din kommunikation hen af vejen.

Og du skal blive ved

Bid tænderne sammen og klø på – udvikling af tillid er krævende. Det er både en chance og lænke i en og samme opgave. Hvis du avler tillid blandt dine kunder, er det som en slags kapital, der samler sig og åbner op for flere muligheder i din kommunikation – som for eksempel mere viral marketing, flere diskussioner, bedre respons fra kunder og bedre udvikling derigennem.
MEN det skal plejes løbende – folk er hurtige til at forsvinde og skifte fokus – så når du først er kommet igennem med en tillidsvækkende selvfremstilling, der avler meget loyale kunder, er det svært at slippe tøjlerne på projektet igen – heller ikke bare kortvarigt.
Her er et lidt forenklet billede af, hvad du skal være opmærksom på:

  • lav en tillidsværdighed selvfremstilling (drop politikertalen)
  • gensidig tillidsrelation med tillidsbeviser (bliv ved med at interagere og sæt noget på spil)
  • fællesskab som gensidig proces (det er målet og det skal opretholdes)


Den her proces sker, om du vil det eller ej

Du laver altid en selvfremstilling, når du smider kommunikation på nettet. Det er bare ikke sikkert, at det har større effekt end den umiddelbare salg/ikke-salg beslutning, som en kunder træffer, når de støder på dig – og for nogen er det også fint nok.
Vil du mere? Strukturer din kommunikation, tænk over din selvfremstilling og vid at dybere fællesskabsdannelse kræver gensidig interaktion, der vedligeholdes, og at du vil noget med din kommunikation andet end at sælge – ligesom alle de andre. For nogen virker det som åbenlys viden, men at tage det derfra og ned til en konkret handlingsplan for en virksomhed bliver ofte negligeret og er svært at realisere.

Indholdsfortegnelse

Del opslaget: